اخر الروايات
روايات رومانسية
منذ بضع دقائق

رواية العاشق المغرور الفصل السابع عشر 17 بقلم حنان احمد...

رواية العاشق المغرور الفصل السابع عشر 17 بقلم حنان احمد ماهرالفصل السابع عشر روايه العاشق المغروربقل...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي كامله ( جميع الفصول...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي كامله ( جميع الفصول ) بقلم اساور العزاوي رواية لا تشعري با...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي كامله وحصريه بقلم اساور...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي كامله وحصريه بقلم اساور العزاوي لاتشعري_بالذنب_ياحبيبتيالقصة ها...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الثاني 2 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الثاني 2 بقلم اساور العزاوي الثـاااني..{ لاتشعري_بالذنب_ي...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الثالث 3 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الثالث 3 بقلم اساور العزاوي الـثاااالـثلا تشعري_بالذنب_يا...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الرابع 4 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الرابع 4 بقلم اساور العزاوي الـرررابع..{ لاتشعري_بالذنب_ي...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الخامس 5 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الخامس 5 بقلم اساور العزاوي الـخاامـس...لا_تشعري_بالذنب_ي...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل السادس 6 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل السادس 6 بقلم اساور العزاوي الـسادسلا_تشعري_بالذنب_ياحبيب...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل السابع 7 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل السابع 7 بقلم اساور العزاوي السـااابعلا_تشعري_بالذنب_ياحب...
اقرأ المزيد
روايات شيقة
منذ بضع ساعات

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الثامن 8 بقلم...

رواية لا تشعري بالذنب يا حبيبتي الفصل الثامن 8 بقلم اساور العزاوي الـثامن ..لا_تشعري_بالذنب_ياح...
اقرأ المزيد

رواية انتقام الامبراطورة ( جحيم الانتقام ) الفصل الثامن 8 بقلم نور عصام

رواية انتقام الامبراطورة ( جحيم الانتقام ) الفصل الثامن 8 بقلم نور عصام 


8=الحلقه الثامنه
~~~~~~~~~~~~~~~~~ بسم الله الرحمن الرحيم
"اعرفكم جاسر... جاسر الدالي "
وقعت تلك الكلمات كالصعقه على الجميع وخاصه يوسف الذي اتسعت حدقه عينيه ونهض بفزع وهو يوزع نظره بين اسر وجاسر بصدمه
لم يتخلف حاله عن الجميع وهم ينظرون له بصدمه
تحدث يوسف بعدم فهم :
- مين؟؟
اومأ له اسر بحزن ومد له جواز سفر وورقه..
فتح يوسف الجواز ليجد مكتوب فيه "جاسر يوسف متولي الدالي "
ومكتوب أيضا اسم الام وتاريخ الميلاد
فتح الورقه بلهفه اكبر والتي كانت هي شهاده الميلاد
نزلت دمعه حاره من عين يوسف
اخذ ياسين من يوسف الاوراق ونظر ل جاسر بنفس الصدمه فهو لم يتوقع ذالك وان يجدوه بهذه السرعه
نظر لهم جاسر بعدم فهم وتحدث بمرح وهو يعدل ياقه قميصه بغرور :
- احم اعرف انكم تفاجئتم بوجودي لم تتوقعو ان تقابلوني في يوم اعلم اعلم انكم غير مصدقين انني اقف امامكم فبالتأكيد تمنيتم ان تقابلوني لكن ياقوم هدؤ من روعكم لا داعي للتفجأ
كان الجميع ينظر له ببلاهه و افواه مفتوحه من حديثه المغرور
نظرت له صافي بقرف وهو تقول :
- انا كده ابصم بالعشره انه ابن الدالي فعلا
نظر لها جاسر بتعجب وسأل بجديه :
- الرجاء احد يخبرني ماذا يحدث سيد اسر هل طلبت مني المجىء لتشاهدوني ام ماذا
.حمحم ياسين قائلا :
- احم نحن نعتذر منك لكن هل يمكننا أن نتحدث بمفردنا بالمكتب اذا سمحت
اومأ له جاسر بعدم فهم واتجه خلفه وهو ينظر للجميع بتعجب
داخل المكتب
جلس جاسر بالكرسي المقابل ل ياسين ، ليتحدث ياسين قائلا :
- احم جاسر أريدك أن تسمعني جيدا ... العائله الذي تعيش معها الآن هي ليست عائلتك و....
- اعرف لكن من أين ان تعرف ذالك
نظر له ياسين متعجبا :
- هل ان تعلم... وأين هي عائلتك الحقيقيه؟؟..
- لقد توفو منذ أن كان عمري ايام وهذه السيده هي من ربتني لما ..
- جاسر والدك على قيد الحياه ولم يمت..
نظر له جاسر وضحك بصخب لكن توقف عن الضحك وهو يجد ملامح وجه ياسين جديه
- هل تتحدث ام تمزح هاا والد من الذي لايزال على قيد الحياة
- وأنا سأمزح معك لماذا يا بني هاا
نهض جاسر بصدمه وحيره لايعرف بماذا سوف يتحدث..
لاحظ ياسين لمعان الدموع في مقلتيه فنهض وربت على ذراعه :
- اعلم ان الامر صعب لكن عليك ان تتقبله
تحدث جاسر بصوت متالم متحجرش وليه مريره :
- إذا كانو على قيد الحياه لماذا... لماذا تركوني وجعلوني يتيما لماذا؟؟
- اجلس وانا سأشرح لم أجلس
جاسر وعينيه على ياسين ينتظر اجابته،
تنهد ياسين وتحدث قائلا :
- والدك و والدتك من عائلتين بينهم عداوه كبيره لكن ابيك احب امك كثيرا لكن عائلتهم رفضت بشده لذالك والدك تزوج والدتك وابتعد عنهم لكن مرت سنه وحملت والدتك بك وانجبتك لكن تمكن اهل والدتك معرفه مكانكم فهربت المربيه بك لكي لا يقتلوك لكن اهل والدتك وجدوها وقالو انهم قتلوك ل ذالك ظنك ان توفيت
- اذا كيف عرف انتي على قيد الحياة هاا
- ابنائنا لم يكونو يعلمو بذالك القصه الا بالأمس وفجأنا اسر بقدومك إلى هنا
كان يستمع بقلب متألم وعقل مشوش غير مصدق ما يستمع إليه تحدث بصوت متألم :
- وما ادراك انني ابنهم الا يمكن ان يكون تشابه اسماء
- تشابه في الاسم الرباعي واسم الأم و الاب وتاريخ الميلاد والشبه في المظهر فأنتى تشبه والدك في صغره بشده
اومأ له جاسر ليتحدث ياسين:
- لكن انتى لماذا لم تحاول ان تبحث عن والديك فوالدك معروف جدا في مصر
- ابحث عن ماذا هل هناك احد يبحث عن اهله المتوفين
كيف ذالك ثانيا انا غادرت مصر بعمر الرابع عشر مع العائله الذي ربتني .. والآن كيف ان يبحث احد عن احد متوفي هاا
اومأ له ياسين فحقا ماجرى جعل عقله يتشوش.
سأل جاسر :
- هل امي بالخارج اريد رؤيتها
أخفض ياسين رأسه ووقف وقال بصوت حزين :
- انا اسف لكن والدتك توفيت عند ولادتك
ابتسم جاسر بسخريه وحزن :
- ههه طوال عمري حظي سيء حتى امي توفت ولن أراها هه
نظر له ياسين بحزن ولم يعرف بماذا يتفوه ليتحدث جاسر قائلا :
- ارجوك اشعر بالاختناق اريد الجلوس بمكان مفتوح به هواء نظيف اذا سمحت
- بالطبع تفضل معي..
تلك الكلمات التي همس بها ياسين وهو يتجه ل احدى الستائر وقام بأبعدها ليظهر لو زجاجي يطل على الحديقه فتحه ليخرج جاسر لتقوم الرياح بالارتطام في وجهه ليغلق عينيه متنهدا بحيره تاركا الدموع تأخذ مجراها في النزول
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
خارج الأراضي المصريه تحديدا في موسكو بروسيا
في قصر الامبراطوره بقصر في وسط الثلوج كالؤلؤ بمظهره الخاطف الأنظار
بالاسفل كان الخدم يضعون طعام الإفطار على السفره بشكل مرتب وتقف على رأسهم سيده في الخمسين من عمرها وهي رئيسه الخدم
تحدث السيده بصرامه وباللغه الروسيه :
- هي بسرعه قبل أن تقوم جلالتها بالنزول هيا
اومأ لها الجميع وهم يضعون اخر اللمسات
في الطابق العلوي في غرفه ملكيه تليق بالأمبراطوره
خرجت من الحمام الملحق بالغرفه واتجهت ل غرفه الملابس اختارت فستان باللون الكريمي واتجهت وهي تسير على أطراف أصابعها بنعومه ورقي باتجاه المرأ وجلست امامها وقامت بتصفيف شعرها ووضعت بعض مساحيق التجميل
ونهضت واتجهت ل غرفه الملابس وفتحت احدى الادراج وأخرجت منها حلق ومن درج اخر ارتدت اسوره
واتجهت ل قسم الاحذيه وارتدت حذاء والتقطت حقيبه ومن ثم اتجهت ل قسم المعاطف والتقتط معطف ثقيل لبروده الطقس بروسيا
اتجهت ووقفت أمام المراء تتطلع ل هيئتها بفستان كريمي وحذاء من نفس اللون وحقيبه أيضا واسوره بسيطه مع حلق
نظرت لنفسها بثقه وخرجت من الغرفه ونزل من على الدرج وهي تضع المعطف على ذراعها و ممسكه بالحقيبه في اليد الاخرى
وكان في ذالك الوقت يقف ارسلان في الأسفل والتفت ليجدها بهيئتها الذي تذيب قلبه في كل مره
ابتسم لها قائلا (باللغه العربيه الفصحى) :
- صباح الخير كلوي..
بادلته ابتسامه هادئه :
- صباح الخير ارسلان..
اتجهت إليه ولاحظت تلك الخادمه الذي تنظر إليه بابتسامه حالمه وهي شارده بهيئته الساحره فمن يصدق ان هذا في منتصف الاربعون
نظرت لها كلوديا بغضب وزمجرت بضيق :
- جينااا.
انتفضت الفتاه ونظرت لها برعب لتبدلها الاخرى نظره غاضبه ارعبتها قائله بهدوء مخيف ... :
- اذهبي و انزلي الحقائب واخفضي نظرك لاحرمك منه مدى الحياة
ارتعش جسد الفتاه وهرولت سريعا لأعلى
لتوجه نظرها ل ارسلان الذي ينظر لها برفعه حاجب لتتحدث ببرود :
- متبصليش كده خلينا نفطر عشان نلحق الطياره
اومأ لها وجلسو على السفره وشرعو في تناول الطعام واتت نتالي وجلست بجوارهم وهي تنظر ل كلوديا بخوف وابتسامه متوتره....
نظرت لها كلوديا ببرود وبدأت في تناول الطعام ثم تذكر وكادت ان تسأل لكنها استمعت ل صوت اقدام اتيه من فوق ..
رفعت بصرها لتجد ذالك الشاب الذي قابلته على الدرج في الحلقه الخامسه...لكن لفت نظرها تلك الحقيبه الذي يحملها
لتساله قائله :
- انتى راجع معنا المانيا يا ادم....؟؟
تحدث ادم بابتسامه حنونه :
- لاء يا كلوي انا مسافر تركيا
عقدت بين حواجبها بعدم فهم :
- ليه؟؟
- عندي مؤتمر طبي هناك وكمان بقالي كتير مرحتش للمستشفى...
- تمام ياحبيبي ابقى كلم اخوك..
- كلمت ريان وقالي انه عوزك في موضع مهم
- تمام هبقى اكلمه.. واه اخبار دنجوان عصره وزمانه إيه بقاله يومين مش ظاهر
صدقت ضحكات ادم مجيبا :
- هههه معرفش بس توه اكلمه..لازم امشي بقى هتأخر...
ودع كل من نتالي و كلوديا و ارسلان وغادر إلى خارج القصر وكانت في انتظاره سياره من احدث وافخم الموديلات ركبها واتجه للمطار
بعد وقت انتهى الجميع من الافطار وفي ذالك الوقت قد نقلت حقائب السفر لينهض الجميع وارتدت كلوديا معطفها وارتدت ايضا نتالي وارسلان ..
كلوديا بحزم :
- هيا بنا ..
اتجه الجميع للمصعد الموجود في القصر ودخلو لينقر ارسلان على اللوحه ليصلو للطابق الاخير..
وصل المصعد ليخرجو منه ليجدو جاك في انتظارهم بصحبه الطياره الخاصه
ركوب اربعتهم لتنطلق الطائره متجه الى المانيا..
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
جاسر***
كنت جالس على كرسي خشبي أمام حمام السباحه واعيني اصبحت بلون الدماء وأشعر بألم فيها بشده فكل تفكيري كيف لما يخبروني ان عائلتي على قيد الحياة..
انا لا أشك بهم بتاتا فأنا اعلم انهم لن يحرموني من سعادتي واسرتي وكيف لاشخاص كانو يمنعو عن نفسهم الطعام من أجل أن اشبع انا كيف لأشخاص لو تمكنو من إعطائي نور عينهم لفعلو
لكن اعلم انك هناك سبب كبير لأخفائهم هذا..
لقد اتصلت أكثر من مره ولم تحد اي رد منهم ...
تنهدت بألم وان لازال غير مصدق ، افاقني من شرودي يد توضع على كتفي..
التفت لاجد رجل طويل القامه ويظهر عليه الشيب قليلا لكن هذا يمنع انه وسيم وكانت بين عينيه دمعه واقفه..
عرفت من هو انه والدي..
جلس على الكرسي بجواري وقال لي بابتسامه :
- انا..
- اعلم من انت...
قلتها سريعا قاطعا حديثه..
نظر لي بابتسامه.. وانا بادلته ابتسامه وهناك دمعه واقفه في عيني ..
نظرت إليه وجدته يبلل شفتيه نهضت من على الكرسي لينهض هو الاخر ووقفنا ام بعضنا البعض وقال لي ببعض الحزن :
- لماذا نهضت الاتريد الجلوس معي.. احم يمكنني انا اذهب
القى بكلماته وكاد أن يذهب لكن لم اشعر بنفسي إلا وانا اسحبه من يده وانا القي نفسه باحضانه وقد سالت دموعي بضعف ..
شعرت بقبله حانيه على رأسي ويدٍ تربت على ظهري بحنان دفنت نفسي باحضانه وبكيب بألم وانا اتذكر كيف عنيت وتحدث بتلك الحياه القاسيه الذي عشتها بدون اب او ام.. لم أجد احد يضمني ويحميني من قسوه الحياه... تمنيت اما مثل الباقي لكن للقدر رأي اخر وقد اخذها مني ..
لكن لن انسى القدر بماذا عوضني لقد عوضني احضانٍ دافيه وجدت فيها الامان وكل حب.. لكن كان ذالك بعدت ان رأيت اسود ايام حياتي الذي لن انسها ابداً
شعرت به يضمني بقوه وهو يهمس بصوت باكي :
- اعتذر اعتذر بشده لكن صدقني لم اعتقد انك على قيد الحياه اقسم لك فأنا ابكي كل ليله الما عليك اعتذر انني تركتك وحيدا اعتذر..
خرجت من احضانه وانا اجفف دموعي واقول له بابتسمه :
- انا لم اكن وحيدًا ابدا بل انا املك اصدقاء بل اخوه لايشبهون احد لقد وجدت بهم حنان الاب وسند الاخ كانو هم عوض الله لي رغم لايوجد بيننا اي صله دم او قرابه..
لكنهم لم يبخلو علي باي شيء فاعطوني حب ليمكن ان اقدره بكنوز الدنيا...
"يوسف..
ابتسم بسعاده وهو يرا ابنه كيف يتحدث عن هؤلاء الناس بحب شديد..
ابتسم له وقبل مقدمه رأسه بحب هامسا له :
- اتمنى ان يعطيهم الله مقدار ماعطوك من حب ..
ابتسم له جاسر وهو يأمن على دعوته..
- يلا عشان تفطر وعندما ننتهي سوف نذهب للمنزل سوف نتحدث في أمور عده..
همس بها يوسف واستدار ليجد قاسم يقف وهو ينظر لهم من بعيد..
ابتسم له ودخل إلى الداخل وهو يشعر بالسعادة اعاده ابنه وبنفس يشعر بلقلق من علاقه جاسر وقاسم وايضا يعلم أن نازلي لن تفوت الآمر بسهوله
اقترب قاسم من شقيقه ليلتفت جاسر عندما شعر بأحد خلفه ليجد شاب يشبه كثيرا ابتسم له..:
- من انت...
- انا قاسم شقيقك من ابيك..
قالها قاسم ببعض التوتر ليبادله جاسر ابتسامه صافيه ..ومد يده للمصافحه ليصافحه قاسم ليسال جاسر قائلا :
- هل انتى لاتريدني هنا ....
نظرله قاسم بعدم فهم :
- لم أفهم ماذا تقصد ..
- أقصد هل انتى تكرهني ولا تريدني انا يمكنني العوده لكن لن أفسد حياتكم..
هزت قاسم رأسه بالرفض سريعا.. :
- لا لا بالعكس انا سعيد ان لدي اخ.. كنت أتمنى لو كنا كبرنا سويا..
ابتسم له جاسر وضمه بحب ليضه قاسم بسعاده .. خرج من احضانه ليسأل قائلا..:
- كم تبلغ من العمر يا قاسم..
- 27 وانت
- 30 بيننا ثلاثه سنوات جيد
قبل أن يتحدث قاسم سمعو و صياح من الداخل ليتحدث جاسر :
- من صاحبه هذا الصياح المزعج
ضحك قاسم بقوه :
- ههه أخفض صوتك لكي لو استمعت إليك سوف تقلتك صدقني هههه.
وهيا بنا للأعرفك على مجانين العائله اتمنى ان تتحملهم اقسم انك سوف تجن وتفقد عقلك
- هه لا اعتقد ان هناك جنون بمقدار معشت فيه وهل تظن اني سوف افقد عقلي لكنت فقدته من زمن فأنتى الذي لم ترى الجنون على حقيقته فلا أحد يقدر جنونه بمقدار الانسه نيفين
- من نيفين !!
ساله قاسم بتعجب. ، ليجيب قاسم بضحك :
- هههه انها ملكه العالم في الجنون هههه
ضحك الاثنان ودخلو ليجدو الجميع ملتف حول السفره لتتحدث سيده بشوشه وهي ليلى :
- هي لقد اعددنا الفطور..
تحدث جاسر قائلا :
- اعتذر فأنا لا لن أفطر شكرا..
- لماذا
- انا لل افطر عادتا بل اقوم بشرب عصيري الخاص قبل التمارين وبعدها اشرب قهوتي واحيانا اكل بعض الفواكه لا اكتر ولقد قمت بهذا قبل سفري لا تقلقي ..
- لايصح هذا تفضل ارجوك ..
- صدقيني لا يمكنني شكرا لكِ ...
لتتحدث ليلى :
- اقل شيء اشرب عصيرك انه صحي..
جلس معهم جاسر وهو يشرب العصير لا اكتر تحت نظرات نازلي الحاقده .. ليعلن هاتفه عن ورود مكالمه .. فتح الاتصال ووضعه على اذنه :
- الو ادم..... بخير.... بمصر... اجل انا في مصر بالقاهره...بالأمس......اعتذر لكن كل شيء كان سريعا لا تقلق..... اجل فأنا اريدها بالفعل... حسنا اين انت ...... تركيا !!! .... حسنا ساتصل بك لا حقا ... ماذا !!! رونا...ولورا...ماذا جاكسي ايضا ... حسنا حسنا وداعا
اغلق الخط لتسال صافي :
- من هذا
- أنه صديقي واخي أيضا ادم..
- هل هو تركي...
- لا لكنه يعمل طبيب ل ذالك ذهب ل تركيا من أجل العمل ...
صافي بخبث:
- عمل اممم ومن تلك الفتيات هل هم صديقاته
- هههه لا تقلقي ادم ليس من هذا النوع فإنه محترم بشده وخلوق بل هم صديقاتي انا .
قالها وهو يحرك حواجبه..
تحدثت ليلى بابتسامه متلاعبه :
- أممم صديقاتك....
- أجل وما هو اجمل من جنس حواء هاا..
ضحك الجميع بشده لتتحدث ليلى :
- هههه اممم حضره الدنجوان الذي يوقع بالفتيات
- صدقيني انا بريء هم من لايتركوني وانا لا احب ان احزنهم واكسر قلوبهم فاحبهم جميعا ولا افرق بينهم بتاتا...
لم يتسطيع احد ان يكتم ضحكته لينفجرو على شكل جاسر الذي يتكلم ببراه مفرطه ..
ليتحدث اسر :
- اوه ثلاثه فتيات دفعه واحده كم انتى محظوظ
ضربه عبد الرحمن على كتفه بشر ..
ضحك جاسر بسخريه :
- ثلاثه هههه ثلاثه ماذا يا صديقي لقد لدي بكل مدينه حوالي عن عشرون فتاه اقل شيء تخيل كم دوله سافرت اليها وكل دوله لها كم مدينه ثلاثه ماذا يمكنك قول ثلاثه الاف هذا جيد
نظر اسر بصدمه :
- اووووه.. لهذه الدرجه
استند جاسر على ذراعه قائلا بهيام :
- اوه ماذا افعل بهم من يظلو يلاحقوني ويقعون في عشقي من اول نظره فلا اقدر على كسر قلوبهم و ارفضهم ماذا افعل اااه..
نظرتله صافي برفعه زاويه شفتيها بسخريه :
- ياحبيبي يا ضنايا كل ده مستحمله ازي بس قد إيه انتى انسان عظيم بتجبر قلوب الصبايا وبتخاف على إحساسهم مش عارفه اقولك ايه بس مش عارفه ربنا يجعله من ميزان حسناتك يارب
كان الجميع يضع يده غلاف من يكتمون ضحكاتهم
ليتحدث جاسر بحزن وطيبه مزيفه :
- فعلا يارب يااخت صافي يارب كل لجل الخير مش اكتر
الفتت له الجميع بصدمه فهم لم يعتقدو انه يفهمها ليتحدث ياسين بصدمه ؛
- انتى بتفهم مصري..
- هههه انا قلتلك اني سايب مصر وانا عندي 14 سنه اكيد بعرف بس اتعودت على الانجليزي مش اكتر..
نظرته صافي بشر زهي تطوي اكامها :
- كويس انك بتفهم عشان الكلام اللي بقوله ميتقلش غير باللغه العاميه المصريه...
خير مين يابو خير تعرفني ستوميت واحده في الساعه وتقولي غير ...
وبعدين ياخويا هي البنات اتعمت ولا إيه عشان بيموت فيك يا عره يا اصفر يامعلول انت هاا
قسما بالله يا ابن يوسف لو متعدلت لطلع كل غيظي من ابوك فيك يا ابو الخير
تحدث جاسر ببرود واستفزاز :
- وانتي زعلانه ليه في غيرانه ليه اكمني احلى منك
نظرتله صافي بدهشه وهي تشير على نفسها :
- مين دي اللي تغير منك يا ابن يوسف هاا انا ..
جاسر بمكر :
- الله اومال زعلانه ليه بس ياطنط ابوه في مدام مش غيرانه
نظرت له صافي بصدمه وحدقه عين مفتوحه وشهقه خرجت من الجميع بعد أن كانو يضحكون
نظرلهم جاسر بغضب ليحظ والده ينظر له بحزن
وجه نظره ل صافي الذي قالت بغضب :
- مين دي اللي طنط هااا انا طنط يا ديك البراري يا جموسه اناا
نظرلعا بفزع لينهض ياسين بسرعه :
- خلاص ياصافي يلا بينا ياجماعه ورانا شغل.. يلا
نظر بتحزير ل رأفت الذي نهض وسحب صافي وهي تتوعد ل جاسر
اتجه يوسف وابنائه مع نازلي إلى خارج القصر
واتجه ياسين للدرج لكن اوقفه فادي وهو يذكره بانهم لم يقمو برد على أوس الشافعي
ليضرب ياسين جبهته بتذكر :
- اوف نسيت خالص كنت فاكر اتصل بيه اقوله بس نسيت..
تمام هقول ردي في الشركه يلا..
اتجه كل واحد ل غرفته وبدل ملابسه واتجه ل للشركه
^^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في غرفه جاسمن كانت تدور فى الغرفه ذهابا وايابا وهي تفكر في شيء..
تحدثت منه الجالسه وهي تنظر لها بتعجب :
- مالك .. اقعدي دوختيني
نظرت لها جاسمن بغضب وعي تتحدق بغيظ :
- كل ده ومالك.. انتي مش حاسه بالمصيبه اللي احنا فيها
- مصيبه إيه؟؟
- مصيبه إيه سي قايم طلعلو اخ ياعني هيقاسمو في الورث انا كنت عامله حسابي انه هياخد كل حاجه اععع لاء والست ميس كمان حامل نفسي اعرف ازي ازي. اعععع ازي مجبش نتيجه ازي الدكتور الكلب ضحك عليا
منه بفزع :
- إيه دوا إيه و دكتور إيه الله يخربيتك انتي كنتي بتديها ايه
جاسمن بغل وحقد
- ايوه بحطلمها موانع الحمل ايوه كنت بخلي الخدامه تحطهلها في القهوه لكن الكلبه الظاهر مكنتش بتحطها اععع قسما بالله مهرحمهم
ارتعبت منه من مظهر جاسمن المغلول والحقد الظاهر على وجهها لتتكلم برعب وهي تصفع
وجنتيها(تلطم) :
- يا لهوي يالهوي يخربيتك يخربيتك انتي عارفه لو كريم او خالو شمو خبر هيعملو فيكي إيه أو حتى اخوكي انتي هبله.. وسيبك من كل ده ازي تعملي كده في واحده وتحرميها من الامومه وانتي مفكره بقى كريم هيتجوزك حتى لو إيه انتي ناسيه نفسك يا بت
يالهوي لو حد عرف منك ل الله يا شيخه منك ل الله
نظرت لها جاسمن بسخريه... :
- لاء بس إيه الطيبه اللي حطت عليكي مره واحده دي في إيه وبعدين هما هيعرفو منين إلا لو ... انتي قولتي
قالتها وهي تنظر ل منه بشر لتتحدث منه بسرعه :
- اقول إيه هما لو عرفو هيتهموني معاكي اصلا انا ماشي ربنا يهديكي ربنا يهديكي
غادرت منه وتركت جاسمن الذي تنتظر ذهاب الجميع للبدا في خطتها
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في غرفه كريم كانت ميس تقف ويجلس كريم امامها على الفراش وهو يوزع قبل متفرقه على معدتها ومن ثم نهض وقبل خدها :
- خلي بالك من نفسك ياقلبي مش هتأخر تمام
- اهدى يا حبيبي ليه خايف بس سبها على ربنا ويلا علشان متتأخرش
ابتسم لها كريم ابتسامه هادئه رغم الخوف البادي عليه فهو يشعر بقلق وقلب مقبوض لايعرف سببه..
قبل مقدمه رأسها بحب وغادر الغرفه...
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في فيلا الدالي كان يوسف يقف أمام المرأه يستعد ليذهب للشركه لتدلف نازلي إلى الغرفه وهي ترمقه بشر
الفت إليها وهو ينظر لها بسخريه..
لتتحدث بغضب وغل :
- ياعني كنت متجوزها من ورايا هاا مفكرتش تقولي حتى انها حامل هااا
نظر لها بسخريه :
- هو انا لحقت اتجوز على طول قتلوها وبعدين كنت هقولك إيه انا عندي ولد ومات هاا
- وإيه اللي خلاك تفتح الموضوع ل ياسين شفت المصيبه اللي جتلنا بسبب هاا
التفت اليها بغضب :
- بالعكس دي احسن حاجه عملتها على الاقل لقيت ابني ويلا عاوز اغور
- والله لوريك هعمل فيه إيه..
لم تكد ان تنهي جملتها حتى امسكها يوسف من عنقها بشر وهو يهمس لها :
- قسما بالله لو فكرتي تمسي شعره منه بس هولع فيكي سامعه هولع فيكي
دفعها عند اخر كلمه لتقع ارضا وخرج من الغرفه بأكملها
نظرت ل اثره بشر قائله :
- طيب اما وريتك مبقاش انا نازلي الدالي
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في الشركه اجتمع الجميع في غرفه ياسين الا قاسم الذي ظل بالمنزل بصحبه جاسر..
كان الجميع ينظر ل ياسين منتظرين قراراه
دقائق وتحدث ياسين :
- انا راجعت الصفقه كويسه وشفت فعلا انها مربحه لينا وانا موافق ودي (وضع ورقه على المكتب) ورقع عشان يطلعو المواد الخام من المصنع والخشب ودي اكبر كميه هتطلع عشان كده لازم الكل يوقع..
اومأ له الجميع واقترب يوسف وقع أولا من ثم رأفت بالنيابه عنه وعن صافي ووقع اسر بالنيابه عن سلمى وأيضا وقع ادهم وسحب ياسين الورقه
نظر فادي و عمر باستغراب فهو لم يوقعو رغم انهم شركاء لكنهم صمتو ولم يتحدثو ليتحدث ياسين :
- كلم أوس يا كريم وقوله ان احنا موافقين وهتبدا المواد تطلع من المصانع من بكره
اومأ اه كريم وخرج ليتجه خلفه الجميع تخت دهشه فادي و عمر...
تنبيه
ياسين شريك أوس من حيث هو الذي هيديله المواد الخام والخشب والحديد عشان يبني المشروع معه انه أوس عنده كل المصانع دي لمن هو على اساس عاوز يساعدهم ضدد الامبراطوره. تم
^^^^ بقلم الفيروزه ^^^^
في الشركه عند أوس كان يجلس وهو يتابع عمله بدقه ليستمع طرق على الباب ليسمح للطارق بالدخول دخلت داليا و وقفت وقالت برسميه :
- كريم نصار اتصل وبيبلغو حضرتك انهم قبلو بعرض حضرتك ووقعو على الورق وهيبعتوه...
ابتسم أوس و اوما لها
لتخرج ويرسم على وجهه ابتسامه خبيثه...
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في تركيا في العاصمه اسطنبول في بيت فخم عصري تجلس سيده في الخمسين من عمرها وهي تشرب الشاي رفعت رأسها عندها شعرت بأحد ينزل على الدرج رفعت نظرها لنجد فتاه سمينه بعض الشيء ترتدي نظارات كبيره وملابس واسعه غير لائقه مع بعضها البعض فكانت ترتدي سروال اخضر واسع على قميص من الاحمر جعل شكلها بشع وهي تضحك بغباء وتتجه ل والدتها قائله :
- صباح الخير يا ماما
بادلتها المرأه ابتسامه هادئه وهي تنظر ل ملابسها وهيئتها البشعه :
- صباح النور يا قلب ماما..
نظرت حولها تبحث عن احد :
- هو بابا هو بوسامي فين..
ابتسمت لها والدتها بحب وهي تعرف انها تبحث عن سامي :
- أممم سامي وبابا زمنهم جايين ماهو لوخدتي بالك احنا بقينا الضهر
اخفضت رأسها بخجل فهي لاتفعل شيء في حياتها سوى النوم لتبتسم ليظهر تقويمها الذي في اسنانها..
سمعو فتح الباب لتبتسم وهي ترى والدها وابن عمها يدلفو من الباب لمن سرعان ما اختفت ابتسامتها وهي ترى فتاه رائعه الجمال تدلف معهم وهي خطيبه سامي ...
نظرو لها باستغراب لتقترب من سامي بابتسامه بلهاء :
- ازيك يا سامي..
نظرلها سامي بقرف من هيأتها وثواني وانفجرت الفتاه بالضحك على مظهر ثياب الاخرى..
نظرلها والدها بيأس من تلك الماتبس الغربيه الذب ترتديها
نظرت لها سهيله بغيظ وتكلمت والدتها سأله :
- ازيك يا امل
- الحمد الله يا طنط
اخرج سامي ابتسامه ساخره لتنظر له ام سهيله بغضب فهي تعلم انه يقوم بالسخريه عليها لأنها من حاره شعبيه
اتجه الجميع ليجلسو ويتحدثمحمد والد سهيله :
- احنا حددنا معاد الفرح وبعد بكره هنسافر ل **** عشان نستعد للفرح
نظرو له سهيله ووالدتها بصدمه وابتسمت والدتها بسخريه فهي تعلم أن سامي لايحب ابنتها وحتى لو احبها فهي ترى مظهر ابنتها فهي ليست وسيمه وايضا سمينه ومظهر ثيابها
اخفضت سهيله وهي تنظر للفتاه بغيظ وابتسمت بمكر وهي تنوي على فعل شيء شيطاني..
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في قصر نصار كانت صافي تشير لاحدى الخدم بمناده ميس
وبالفعل صعدت الفتاه
احدى الخدم وتدعى سالمه
اشارت لإحدى الخدم بأن تقترب :
- نعم يا سالمه
- منال هانم رجلها بتوجعها روحي هتلها زيت زتون عشان تعمل مساج ل رجليها بسرعه ....
اومأت لها الخادمه وهرولت سريعا..
واتجهت باتجاه المطبخ واحضرت طبق به زيت زيتون دافئ واتجهت ل اعلى لكن لم تنتبه ل خادمه عرقلت قدمها ليسقط منها بعض الزيت على الدرج وكنت انه..
الخادمه بفزع :
- يالهوي إيه اللي عملتيه ده
- يالهوي مخدتش بالي ..
- تمام روحي انتي وصلي الزيت وانا امسحه
لكن اوقفها خادمه اخرى قائله :
- روحي ودي اللي في ايدك وانا همسحه
اومأت لها الخادمه بابتسامه وصعدت لتلتفت الاخرى
ابتسمت ل جاسمن التي تقف بإحدى الاركان بمكر
واخفضت تمثل انها تمسح الدرج
لتنزل الخادمه الذي ذهبت لتنادي ميس
نظرت جاسمن حولها بترقب وسارت ل سالمه بالذهاب فامتثلت لها سالمه.
اقترتب جاسمن من الدرج كأنها تسير عادي عندما لمحت نزول ميس
ابتسمت بمكر واقترب لتنظر لها ميس بابتسامه وثواني وانمحت ابتسامتها واتسعت حدقه عينيها بفزع وهي تشعر بقدمها قدت هوت لتطلق صرخه هزت أركان القصر وانفزعت النساء الذي كانت تجلس في الحديقه لترسم جاسمن الفزع على وجهها وكأنها تحاول ام تلتقطها ليتدحرجو الاثنين من على الدرج وصرخت النساء الذي كانت تزامنا مع دخول كريم للقصر
والذي اتسعت عينيه وهو يرى ميس متسطحه ارضا وحولها الدماء ليصرخ بأقوى معنده :
- ميييييييييس
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في المستشفى اتى الرجال سريعا من الشركه عندما اتصلت بهم صافي اقتربو ليجدو كريم يجلس ويضع رأسه بين ركبته اقترب منه ياسبن بهلع وسأل ماذا حدث لتخبرهم صافي ان ميس وجاسمن اتزحلقو ووقعو من على السلم اقترب ياسين من ابنه وربت على كتفه بحزن ثواني وخرج الطبيب
لينتفض كريم من مكانه :
- هي عامله ايه يا دكتور طمني
أخفض الطبيب رأسه بحزن :
- انا آسف احنا فقضنا الجنين..
خرجت شهقه من الجميع ونظر كريم للطبيب بصدمه لتقترب ليلى من ابنها وهي تمسح على ذراعه بحزن ليجلس كريم مكانه وهو غير مصدق وكيف سيخبر ميس بهذا
بعد وقت كان كريم يجلس بغرفه ميس الذي بدأت في الاستيقاظ نظرت حولها بتعب لتجد كريم ينظر لها بوجه شاحب وابتسامه حانيه :
- حمد لله على السلامة يا قلبي
ابتسمت له ميس وثواني وتذكرت جاسمن :
- جاسمن ياكريم جاسمن أخبرها إيه دي وقعت معايا وهي بتحاول تنقذتي
مسح كريم على شعرها بحنان :
- اهدي يا حببتي هي كويسه شويه كدمات بس
اومات له ميس بتعب ليتحدث كريم بصوت متألم :
- ميس حببتي انتي عارفه ليصير لنا الا ما كتبه الله لنا صح
نظرتله ميس بشك وخوف :
- في إيه يا كريم مالك..
- انتي عارفه ان ربنا لما بياخد مننا حاجه بيعوضنا صح
هزت رأسها بخوف ليكمل بصوت متألم وبالكاد يخرج :
- ميس.. احنا خسرنا..
لم يستطيع أن يكمل ليخفض رأسه نظرت ميس برعب ل معدتها ونظرت ل كريم وهي تهز رأسها بالرفض ليبكي اكتر
نهضت بجذعها العلوي وهي تمسك ذراعه وتهز رأسها بعنف :
- قولي اني كدابه قولي انا كدابه والنبي
بكت بقوه وهي تحاول ان تجذب رأسه لينظر إليها وهي تتكلم بقهر :
- والنبي يا كريم قول لاء والنبي والنبي اااه
بكت بألم ليضمخا كريم :
- والنبي لاء يارب والنبي ان تعبت احد محملت كنت باخد ادويه وعلاج بقالي سنتين والنبي يارب والنبي اااااااه يا ررررررراب ااااااااااااهههه لاااااااااا
كانت تصرخ بهستريه بين احضان كريم بألم
وهو يحاول أن يسكن حركتها...
استمع من في الخارج صريخ ميس لتبكي على صافي بقهر فهي ابنتها وحيدتها
ربتت ليلى على ظهرها بألم فهي تحب ميس مثل ابنتها واكثر
في المساء نقل كريم ميس المنزل بعد أن اخذت ابره مهدئه
كان يقف بصرامه ووجه شاحب امام الخدم الذي ينظرون له برعب
ليتحدث بصوت صارم :
- دلوقتي عاوز اعرف إيه اللي كان بيزحلق على السلم
قالها بصوت جوهري افزع الجميع لتتحدث الخادمه :
- ز...ز..زيت
- عرفتي ازي
- أص... ص..صل انا وقعته وانا بطلع الزيت لست منال
اقترب منها كريم وامسكها من يدها بقوه :
- انتي ازي تكبي الزيت ومتمسحهوش هاا انا خسرت ابني بسبب غبائك وكان ممكن حد تاني يموت
الفتاه ببكاء :
- والله مليا ذنب انا كان كبيته وخليت سالمه تمسحه
- مين سالمه
اشترت لاحدى الفتيات فتقدم إليها كريم بغضب لتتحدث بسرعه ورعب :
- والله انا كنت بمسحه وروحت اجيب صبون لقيت المدام وقعت
ايدت كلامها احدى الخدم الذي ذهبت لتنادي ميس
نظر لها كريم نظره جعلتها تانب ضميرها
كانت منه تقف على الدرج وهي تستمع برعب واتجهت ل غرفه جاسمن لتجدها جالسه على الفراش وهي ترسم على ثغرها ابتسامه شامته
حل المساء وكان الجميع مجتمع في غرفه ميس وهي ترسم على وجهها السكوت لكي لاترى انهيار الجميع
تحدثت نازلي بقرف :
- مش عارفه إيه النحس و الفقر اللي خط علينا ده بس و مين بس اللي وشه فقر
نظرلها الجميع بغضب فهم يعلمو من تقصد حتى ميس نظرت لها بحزن فاجاسر كان اكثر واحد تمكن من اخراجها قليلا من حالتها وهو يمزاحها ويغيظ كريم باسلوبه الرقيق..
تحدث جاسر بكل برود :
- فعلا انا اعرف شيخ كويس جدا هخليه يجي يكرش النخس اللي في ام البيت واعتقد ان النحس ده في البيت من زمان وكلع اول مجيت عشات اتغاظ مني مش اكتر
كتم البعض ضحكته حتى ميس ..
أعلن هاتف جاسر عن اتصال ليخرج خارج الغرفه وخلفه كالطفل الصغير الذي يلحق اخيه الاكبر
أتت الخادمه ل تتحدث :
- ياسين باشا في واحد عاوز حضرتك اسمه أوس الشافعي
نظرلها ياسين باستغراب
بعد عده ساعات كان الجميع يجلس حول ياسين لياتي له فادي ليخبره ان أوس الشافعي في الخارج
دخل أوس وهو يمسك باقه من الورود فقد جائهم الاتصال وهم في اجتماع معه وكانو يوقعون اوراق الصفقه
نزل ياسين ليجد أوس ممسك بباقه من الورد اعطاها ل ياسين قائلا :
- الف سلامه على مدام ميس وانسه جاسمن
- الله يسلمك اتفضل
جلس كل من ياسين و أوس وانضم اليهم فادي وعمر
نهض أوس قائلا :
- معلش مطر امشي مع السلامه
ياسين وهو ينهض :
- ليه بدري
- معلش وقت تاني..دلوقت عارف ان حاله الكل صعبه جيت عشان تقدم الواجب مع السلامه
التفت ليذهب ليجد جاسر قادم باتجاهه لينصدم الاثنين
أوس :
- جاسر !!
جاسر :
- أوس !!!
تقدم جاسر بابتسامه وصافحه بحراره وكذالك أوس..
جاسر :
- ازيك يا أوس باشا عامل ايه
- الحمد الله جيت مصر امتى
- النهارده
- الف حمد لله على السلامة يا سيدي.. بس من امتى بتيجي مصر وبقالي يومين بكلمك
- معلش شويه مشاغل انتى عارف
- ههه هتقولي
-انا همشي بس لازم نتقابل
- اكيد طبعا ..
غادر أوس ليتجهو جميعا إلى اعلى ودخلو الغرفه وكان يقف قاسم بأحدى الاركان حزين وهو يتذكر
عندما خرج قاسم خلف جاسر اتجه لاحدى الغرفه ودخل
نهضت جاسمن بفزع :
- قاسم بتعمل إيه هنا انتى اتجننت
قاسم وهو يحاوط وجهها بلهفه :
- حببتي اخبارك ايه معرفتش اطمن عليكي
ابعدت يديه عنها بعنف :
- انتى ازي تسمح ل نفسك تدخل هنا وإيه حببتي دي في يا قاسم
- مالك يا جاسمن ليه بتكلميني كده يا حببتي
- يووه هيقول حببتي عيب كده انا بعتبرك زي فادي ولا عشان كنت بكلمك كاصديق تقوم تزوددها
نظر لها بصدمه وزهول :
- انتي بتقولي إيه وفادي إيه دا انا كنت ناوي اتقدملك
جاسمن بسخريه :
- ههه إيه نتجوز انا اتجوز راحل مش عيل زيك مش دلدول يلا يابابا بره
نظر لها بدمعه وخرج من الغرفه ولم ينتبه ل جاسر الذي استمع ل كل شيء
.فاق من شروده على يد توض على كتفه ليجده جاسر ينظر له بابتسامه
فادي :
- انتى تعرف أوس الشافعي منين
- اممم اعرفه من زمان قوي بنا شغل كبير
صافي بسخريه :
- بجد ياعني ببتعامل مع الناس دي
جاسر بغرور :
- طبعا ومش أوس بس حتى كلودي
الكل :
- كلوي مين
- كلوديا البرت
اتسعت عين الجميع بصدمه :
- الامبراطوره
- أممم والريان كمان
نظر له الجميع بتعجب تحت نظرات السخط من نازلي
اسر بفخر :
- دا انتى عالمي يابني إيه ده
انحنى جاسر بحركه مسرحيه...
وفلتت الضحكات من الجميع ولاحظ جاسر شرود ميس لينظر ل ميس ويبتسم :
- الجميل سرحان في إيه
ابتسمت له و نظرله كريم بغيظ ليكمل بصوت رائع مغيظا ل كريم :
- بالضحكه دي قلبي متعلق دي صورتها في دماغي بتعلق....
لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين
بعد الجمال هيعلق ..
بالماشيه دي الكل يتعلم أهي دي اللي على الكل هتعلم
لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين بعد الجمال هيعلق
...
مظبوطه ظبطه مافيهاش غلطه مافيها تلت التلاته كام
مش بجاملها ولا بجملها دي حاجه مش محتاجه كلام
والضحكه دي فيا بتأثر ودا حلم عمري بيتفسر
لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين بعد الجمال هيعلق
....
مرسومه رسمه وعليها بسمه تتفتح قصدها الببان
وبتتهادى كله الا ده انا مش قد دلعها كمان
والضحكه دي فيا بتأثر ودا حلم عمري بيتفسر لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين بعد الجمال هيعلق
كان الجميع يستمع له بابتسامه فكان صوت أكثر من رائع ساحر بمعنى الكلمة..
ابتسمت ميس على صوته
جاسر :
- يلا ياشباب
سحب ميس من يدها والتفو حولها وهم يغنون وكريم يشاهدهم وصافي تمسح دمعتها وتبتسم ل ذالك الشخص الذي ادخل البسمه للبيت من جديد
الجمبع :
- - بالضحكه دي قلبي متعلق دي صورتها في دماغي بتعلق....
لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين
بعد الجمال هيعلق ..
بالماشيه دي الكل يتعلم أهي دي اللي على الكل هتعلم
لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين بعد الجمال هيعلق
...
مظبوطه ظبطه مافيهاش غلطه مافيها تلت التلاته كام
مش بجاملها ولا بجملها دي حاجه مش محتاجه كلام
والضحكه دي فيا بتأثر ودا حلم عمري بيتفسر
لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين بعد الجمال هيعلق
....
مرسومه رسمه وعليها بسمه تتفتح قصدها الببان
وبتتهادى كله الا ده انا مش قد دلعها كمان
والضحكه دي فيا بتأثر ودا حلم عمري بيتفسر لو اقول دي احلى ما في الدنيا مين بعد الجمال هيعلق
مر الليل وتمكن جاسر من مسح كل تلك الآلام...
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في اليوم التالي كان هذا اليوم الأول ل نيروز
في مقر شركه T.A.R في مكتب المدير كان يجلس أوس ويعمل لتدلف داليا قائله :
- أوس باشا نيروز خالد بره
أوس بكذب :
- نيروز مين؟؟
- مساعده السكرتيره الجديده
- اااه خليها تدخل
خرجت السكرتيره لتدلف بعدها وخلفها أوس رفع أوس نظره لتتصلب اعينه عليها وهو يتفحصها من فوق
ل تحت بفستانها الاسود وجاكت احمر داكن مع حقيبه سوداء و حذاء بكعب عالي
ولمه شعرها وترسم ابتسامه رائعه على ثغرها
التقط أوس انفاسه و تحدث أوس برسميه :
- صباح الخير يا انسه
نيروز :
- صباح الخير يا فندم
- تمام يانيروز دلوقتي هتروحي مع داليا وهي هتعلمك هتعملي إيه تمام..
اومأت له نيروز وخرجت خلف داليا اه ينظر ل اثرها وهو ينظر لها بتفكير كيف اتت بتلك الملابس الذب تبدو باهظه الثمن وهو يعلم انها لاتملك ثمن اجار الشقه حتى
مضى اليوم ونيروز تعمل بسعاده ونشاط واوس يرسم على وجهه البرود ....
مر اليوم سريعا واتى اليل
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في تركيا كانو يجلسون في غرفه الجلوس ليستمعو لصوت صراخ امل و سامي
ابتسمت سهيله بخبث ليتجهو لمصدر الصوت..
سأل محمد بقلق :
- في إيه يا ولاد
امل ببكاء :
- سامي بيخوني وبيحب واحده تانيه..
نظرو جميعا لبعضهم البعض بصدمه ، محمد :
- إيه... ومين دي.
- سهيله يا انكل
نظروا ل سهيله الذي رسمت التفجا
ليتحدث محمد :
- سهيله استحاله استحاله...
- لاء يا انكل شوفت رسايل غراميه وصورها ماليه موبيله..
سامي بسخريه :
- ههه بزمتك ملقتيش غير سهيله احب فيها إيه دي لافيها شكل من منظر مافيهاش حاجه تدل على انها انثى اصلا
نظرت له سهيله ووالدتها بدموع وصدمه
محمد بصرامه :
- امل مافيش حاجه زي كده دي لعبه اتعملت عشان يفرقو عن بعض
قالها وهو ينظر ل سهيله واقترب منها وصفعها بأقوى ما عنده لتهرول اليها والدتها تضمها اليها
لبتحدث محمد بغضب :
- دي تربيتك يا ست هانم هاا..
- في إيه يا محمد بتضرب البنت ليه
- بضربها ليه باك هي اللي عملت كده ولا إيه ياست سهيله
نظرت امها إليها لتخفض رأسها بخجل لتعلم انها فعلا من قامت بذلك...
محمد :
- الحمد لله ياسمين كلمتني من شويه وقالتلي على خطتك القذره
نظرت له سهيله بصدمه هل خانتها صديقتها الوحيد
تحدث محمد بغضب :
- مش كفايه عراني قدام الناس بشكلك وفشلك جاهله كنتي عوزاه بحبك على إيه وانتي دي تربتك ياهانم ما انا هستنا إيه من تربيه حواري هاا الظاهر ان كنت غلطان فعلا..
نظرتله بألم ل كلامه الجارح عن مستواها بكت سهيله اكتر على متسببته ل والدتها
هرولت تاركه المكان بأكمله...
نظرت المرأه بألم ليكمل ؛
- بكره الصبح هنروح *** عشان الفرح وانتي وبنتك تيجو يوم الفرح مش اكتر بلاش فضايح فاهمه
اومأت له بجمود وهي تعلم أن تلك هي النهايه بينهم
صعدت لغرفه ابنتها وفتحت الباب ولم تجدها.....
في احدى الشوارع كان الشارع به منازل فخمه امام بعضها البعض كانت تجلس على درج امام احدى المنازل وهي تضع رأسها بين فخذيها وهي تبكي بعنف والامطار تهطل عليها فهي ساذجه بالفعل فهي رأت تلك الفكره في احدى الروايات لتنفذها بعد أن اخبرت صديقاتها الوحيده ضحكت بسخريه فهي ظنت ان هناك من سيعشقها وهي ليست جميله مثل ماتقرا في الروايات هي لم تخطىء لكنها اختارت الشخص الغلط
كانت تبكي بعنف إلى أن شعرت بشيء اوقف المطر من فوقها
رفعت عينيها لتتقابل مع فيروزته وهو يتحدث بقلق بادي عليه
لكنه كان يتحدث التركيه فلم تفهم عليه وفجأ تحدث بلغه اخرى لم تفهم شيء لتصيح بانفعال :
- امشي من هنا بقى مش فاهمه امشي...
ابتسم الاخر بهدوء :
- كنت بقلك انتي كويسه..
نظرت له بصدمه فإنه يتحدث المصريه. مسحت دموعها قائله :
- شكرا ل حضرتك ممكن تسبني لوحدي اكيد مش عاوز تحلم بكوابيس بعد متشوف شكلي البشع
ابتسم لها وجلس بجوارها وسأل :
- ومين بقى اللي قالك انك بشعه...
- كل الناس...
- اكيد اتعمو..
ضحكت بسخريه لتتحدث :
- فعلا ههه الظاهر انك انتى فاضي ممكن تسبني لوحدي
- لاء مش هسيبك إلا لم تحكيلي...
نظرت له بألم :
- الكل بيلومني اني مبعرفش البس زي البنات التانيه ولا بعرف احط مكياج ولا حلوه زيهم ولا حلوه بس تصدق انا واحد غبيه ازي فيا كل ده وكنت ببصله وهو زي القمر وانا جانبه شبه الخنفسه ههه فعلا الروايات مجرد خيال والخيال ده اتسبب في الاهانه ل ماما بسببي انا تعبت بجد ....
ابتسم لها قائلا بهدوء وحب :
- أول حاجه لازم تثقي في نفسك فاهمه وثاني حاجه بقى مش ضروري الجمال بالبس المحزق و الملزق ولا بالميك اب
فيها إيه لما نلبس واسع بس نختار اللي يليلق على بعض مش اي حاجه والسلام مش ضروري نحط ميكب لو مش بتحطي ميكب انتي وشك حلو..
ابتسمت بخجل ليكمل :
- فيها إيه مثلا لو نعمل رياضه أنشأ الله نمشي ساعه كل يوم مش عشان حد عشان صحتك ها فيها إيه
الجمال عمره مكان بالزينه واللبس الجمال جمال القلب و و الروح لكن برضو ميمنعش اننا نلبس صح ولو متعرفيش في ناس بتفهم في الحاجات دي هتلقيهم على النت ... وتاني حاجه اياكي تبكي ولا تقهري نفسك عشان حد ميستاهلش فاهمه..
قال اخر جمله بشرود وبعض الألم.. نهض من مكانه واخرج له كارت واعطاه لها :
- لو حابه تغيري من نفسك اقبلك هنا بكرى..
اتجه ليذهب لتساله :
- طب اسمك ايه..
التفت لها بابتسامه ساحره :
- ادم ... دكتور ادم الريان
قالها واتجه للمنزل الذي امامها ابتسمت له وغادرت
وهنا قد بدأت حلمها الذي تمنته لتعيش روايه من الروايات الذي تمنت أن تعشهم
ادم ❤ سهيله
^^^^بقلم الفيروزه ^^^^
في مصر
اغلق بلاك الخط مع كلوديا ليتسمع طرق على الباب ليتجه ويفتحه ويبتسم سريعا :
- اهلا بابن الدالي ههه
....يتبع

قد يعجبك ايضا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close