رواية عهد بحب كاذب كاملة وحصرية بقلم مريم احمد
كنت ديما اسمع عن اللحظة اللي بتغير حياتك كلها
ابتسمت بسخرية و هي بتكمل و بتقول
داليا...بس عمري ما كنت اتخيل ان لحظتي انا هتيجي بالطريقة دي يا عهد
سكتت و مردتش عليها لأنها مكنتش عارفة تقولها ايه ف فضّلت انها تسكت و تخلي داليا بنت عمها تكمل كلامها احسن يمكن الحزن الي ف قلبها يروح
اتكلمت داليا و هي دموعها نازلة و بتسألها و بتقول
هزت عهد راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها بسرعة
عهد...لا يا حبيبتي متقوليش كدا
اتكلمت داليا بعياط و هي بتقولها بحزن و قهر
داليا....اومااال سابني لييه !! ليييه مرداش يجي يتقدملي زي م اي واحده الشخص الي بتحبه بيروح يتقدملهااا !! ...
طبطبت عهد علي ايديها و قالتلها بحزن عليها
عهد...متزعليش يا داليا دا اصلا كان بني ادم فاشل و حتى لو كان جيه اتقدملك بابا عمره ما كان هيوافق عليه ابدا
هزت داليا راسها يمين و شمال و هي باصة قدامة و عيونها محمرة من كتر العياط و اتكلمت بحزن و هي سرحانة و كأنها مكانتش سامعة عهد اصلا
داليا...دا انا حكيتلوا عن بابا و قولتله متعملش زيه و متسبنيش
بصت لـ عهد و قالتلها و هي دموعها بتنزل بقهر
داليا...طب مادام هو مان مقرر انه يسيبني زي ابويا قالي حاضر ليه يا عهد
حضنتها عهد بحزن عليها و قالتلها
عهد...اهدي يا داليا و بطلي عياط و احمدي ربنا دا اكيد خير ليكي و زي م قولتلك بابا مكانش هيوافق
راحت داليا خدت كوباية الماية الي كانت على الطربيزة و قالت لـ عهد
داليا...لأ انا كنت هقنع عمو صادق و كان هيوافق
ضحكت عهد و قالتلها بمرح عشان تخرجها من مود العياط الي هي فيه
عهد...ااه لو سمعك و انتي بتقولي عليه عمو هيزعل منك اوي
مسحت داليا عيونها و هي مبتسمة بالرغم من حزنها و قالت لـ عهد
داليا...شكرا يا عهد انكوا خدتوني اعيش معاكوا لولاكو كنت هبقى مرمية ف اي دار ولا اي ملجأ
بصتلها عهد بلوم و قالتلها
عهد...بطلي كلام اهبل و بعدين متشكرينيش قولي الحمدلله بس
هزت داليا راسها بتفهم و قالتلها
داليا...الحمدلله
بس للأسف كانت زعلانة جدا و كل الي ف بالها هو ليه ابوها مبيسألش عنها و كأنها ميـ ته و امها كذلك هي مش فاكرة اصلا امتى كانت اخر مرة سمعت صوتهم فيها
اتكلمت عهد بابتسامة و هي بتقولها
عهد...النتيجة قربت تطلع ان شاء الله تجيبي المجموع الي كنتي بتحلمي بيه و تدخلي كلية الاعلام و تبقى مذيعة قد الدنيا
ابتسمتلها داليا و قالتلها
داليا...ندخل نفس الكلية زي م كنا ف نفس المدرسة
ابتسمت عهد و قالتلها
عهد...بإذن الله يا حبيبتي
كملت كلامها و هي بتقولها بفرحة
عهد...يلا بقى ننزل نخرج انهاردة
داليا...هنروح فين ؟
هزت عهد راسها يمين و شمال بمعنى معرفش بس ف النهاية قالتلها
عهد...تعالي نروح الزمالك
قفلت داليا حواجبها باعتراض و قالتلها
داليا...لا يا ستي دي بعيدة و هتاخد مننا مصاريف قد كدا
سكتت عهد باحباط و هزت راسها بمعنى ايوا
بس داليا اتكلم و هي بتقولها
داليا...تيجي نروح الكافية الي ف مدينة نصر ؟
هزت عهد راسها بمعنى ماشي و قالتلها
عهد...ايوا يلا
....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
في التجمع تحديدا ف قصر الحديدي
كان الكل متجمع على السفرة بس محدش كان بدأ بالاكل ابدا لأن كبير العيلة مكنش موجود
اتكلمت سارة و هي بتقول لأخوها
سارة...م تقول لـ جدو يسيب الشغل دلوقتي لحد م نفطر بس ..انا خلاص همـ وت من الجوع !!
بصلها يوسف و قبل م يرد عليها كان فاروق جيه و انضم معاهم للفطار
اتكلمت سارة و هي بتقول لـ جدها بلوم
سارة...يعني الشغل مكانش ينفع يتأجل يا جدو
بصلها يوسف بحدة ممزوجة بغضب عشان تسكت و فاروق ابتسم و قالها
فاروق... معلش يا سيرا حقك عليا
ابتسمتله سارة و قالتله بمرح
سارة...خلاص سماح المره دي
ضحك فاروق و كلهم بدأوا يفطروا
اتكلمت عمتها و هي بتقول لبنتها بضيق
مروة...معرفش بيعديلها كلامها الي زي الدبش دا ليه و اشمعنى هي بس ليه مش انتي
بصت ندى لأمها بلوم و قالتلها
ندى...عادي يعني يا ماما مفرقتش
اتكلمت مروة بغضب و هي بتقولها
مروة...لأ مش عادي !!
بصلها فاروق باستغراب و قالها
فاروق...في حاجة يا مروة؟
رسمت على وشها ابتسامة و قالتله
مروة...ابدا يا بابا
هز راسه بمعنى تمام و متكلمش بس كان فاهم كويس ان بنته مضايقة من سارة
اتكلم يوسف و هو بيقولهم
يوسف...انا هروح الشركة
هزوا راسهم بمعنى ماشي و محمد ابن عمته و الي بيكون ظابط قاله
محمد...انا كمان رايح القسم
و خرجوا هما الاتنين من البيت
و مروة بصت لـ سارة بحقد بس اتفاجئت لما لاقيت رقية ام سارة و يوسف بصالها و كأنها بتقولها انها واخده بالها من نظراتها لبنتها
اتكلمت ندى و هي بتقول لـ سارة بابتسامة
ندى...مبارك يا سارة عرفت انك جبتي العربية الجديدة الي كنتي عايزاها
ابتسمتلها سارة و قالتلها
سارة ...الله يبارك فيكي يا حبيبتي نبقى نخرج بيها ان شاء الله
ابتسمت ندى و سكتت و مروة كانت هتموت من كتر الغيظ
اتكلمت رقية و هي بتقول لـ مروة
رقية...ايه يا مروة مش هتقولي لـ سارة مبارك ولا ايه
ابتسمت مروة و هي بتتصنع عدم الفهم و قالت
مروة....على ايه اصلي مركزتش ف كلامهم
هزت رقية راسها بمعنى تمام و مردتش عليها
اتكلمت سارة بابتسامة و هي بتقول لعمتها
سارة...جبت عربية جديدة يا عمتووو
رسمت مروة على وشها ابتسامة و قالتلها بحب مزيف
مروة...مبااارك يا حبيبتي
ابتسمتلها سارة بحب و مروة قالتلها
مروة...بس خلي بالك و انتي بيها ف الطريق بقى
ضحكت سارة و قالتلها
سارة...يا عمتو م انا كان معايا عربية قبلها و بعرف اسوق كويس
ضحكت مروة و ردت عليها و هي بتقولها
مروة...في حاجة مبتبقيش متوقعاها و بتحصل و الي انتي مش واخده بالك منه او مش متوقعاه هيحصل و هتشوفي
بصت رقية لـ مروة بعدم اطمئنان بعد م سمعت الكلام دا
و ساره استغربت كلام عمتها جدا و قالتلها
سارة...يعني ايه؟
ابتسمت مروة ابتسامة مش مفهومة و قالتلها
مروة...مالك اتخضيتي كدا ليه!!
ظهر على ملامح وش سارة الازعاح و عدم الفهم و قالت
سارة...خلاص حصل خير
و بصت لـ ندى و هي بتقولها بابتسامة
سارة...انتي كمان هاتي عربية جديدة زي بتاعتي عشان نبقى زي بعض
كانت لسه ندى هتتكلم و تقولها ماشي بس ملحقتش لأن امها اتكلمت بدالها و هي بتقول
مروة...لا لأ انا بنتي عمرها م هتكون زي اي حد ابدا انا بنتي ديما المميزة و لو حد فكر انه يكون احسن منها هيبقى الجا.ني على نفسه وووووو
يتبعععع
عهد بحب كاذب
البارت الاول