رواية عهد بحب كاذب الفصل الثاني 2 بقلم مريم احمد
مروة...لا لأ انا بنتي عمرها م هتكون زي اي حد ابدا انا بنتي ديما المميزة و لو حد فكر انه يكون احسن منها هيبقى الجا.ني على نفسه
خبط فاروق السفرة بغضب و هو بيقول
فاروق...هوو في ايييه يا مروة!!!!
بصت مروة لأبوها و هزت راسها يمين و شمال بنفي و قالتله
اتكلم بغضب و هو بيقولهاا
فاروق...احسن ..و ياريت لو عندك كلمة حلوة تقوليها غير كدا يبقى. تسكتي احسن
بصت ندى لـ رقية و سارة بأسف و احراج و بعدين بصت لأمها بلوم و قالتلهم و هي بتقوم من على السفرة
ندى...عن اذنكوا
قالت جملتها و طلعت على اوضتها على طول من غير م تسمع ردهم حتى
بصت رقية لـ بنتها و قالتلها
رقية...خلصتي فطار ؟
هز سارة راسها و هي باين على وشها الحزن من الكلام الي مروة سمعتهولها
ردت عليها رقية و هي بتقولها
رقية...طب يلا عشان متتأخريش على الكلية و متروحيش الجامعة بالعربية الجديدة خلي السواق يوصلك و يبقى معاكي حراسة
ردت عليها سارة بحزن و هي بتقولها
سارة...بس انا كان نفسي اروح بيها انهاردة و....
قاطعتها امها و هي بتقولها بحدة
رقية...سمعتي انا قولت ايه !
سكتت سارة بحزن و طلعت على اوضتها عشان تاخد شنطتها و تروح الجامعة
و رقية بصت لـ مروة و قالتلها
رقية...لولا ان ابوكي رد عليكي كنتي هتزعلي مني اوي يا مروة
رفعت مروة حاجبها باستنكار لـ كلام رقية الي مكنش مش عاجبها
و رقية بصت لـ فاروق و قالتله
رقية...عن اذنك يا عمي
هز راسه بمعنى ماشي و هو بيقولها
فاروق...مفيش داعي للإستإذان كدا كدا انا كنت رايح الشركة دلوقتي
و مشيوا كلهم و اتبقت مروة لوحدها فضلت مضايقة جدا و هي مش عارفة هما ليه كلهم ضدها كدا بس ف نفس الوقت كانت مصرة انها متخليش حد يكون احسن من بنتها ولا منها و فضلت تفكر ازاي تتخلص من سارة
....لا اله الا الله محمد رسول الله
كانت عهد و داليا ماشيين ف الشارع و هما بيضحكوا و مبسوطين
اتكلمت عهد و هي بتقول لـ داليا
عهد...تعالي نعدي الشارع و نروح نشوف المحل الي هناك دا
هزت داليا راسها
و فضلوا مستنيين شوية العربيات تهدى و بعدين مسكت عهد ايد داليا و قالتلها
عهد...يلا
و اتحركوا بس و هما ف نفس الشارع جت عربية بسرعة جدااا لدرجة انها كانت هتخبط عهد بس العربية وقفت ف الوقت المناسب و صوت الفرامل ملى الشارع لدرجة ان الناس اتجمعت
اتكلمت داليا بغضب و هي بتقول
داليا...هو اعمى ولاااا ايه دا كان هيمو.تنا!!!
بس هو مهمهوش اصلا اللي حصل ولا انه كان هيبقى سبب ف مو.ت حد و دور العربية و اتحرك بيها على طول من غير حتى م يقول معلش او اسف
بقت الناس مصدومة و بتضرب كف بكف
و داليا قالت بغضب
داليا...عالم معندهاش دم صحيح
بصت لـ عهد و قالتلها
داليا.. انتي كويسه
هزت عهد راسها بمعنى ايوا بس كانت بتترعش من الخضة
...لا اله الا الله وحده لا شريك له
كان سايق العربية بسرعة جنونية عشان يلحق يوصل الشركة ف معادوا و ميتأخرش مكنش فارق معاه اي شئ تاني
و بالفعل ف خلال نص ساعة كان بيرمي مفاتيح العربية لحد من الامن عشان يوديها جراج الشركة
دخل الشركة بكل هيبه و اللي اول م الموظفين عرفوا انه جيه سكتوا كلهم و بقوا بصيت ف شغلهم و بس و يحلفوا انه سامع نبضات قلوبهم خايفة من غضبوا
اما هو ف مكنش فارق معاه ولا اهتملهم حتى كدا كدا نفس المشهد بيتعاد كل يوم
قال للسكرتير بأمر
يوسف...هاتلي ورق الصفقة جديدة على المكتب و قول لـ عم حشين يعملي قهوة
هز مروان راسه بطاعة و قاله
حسن...حاضر يا يوسف بيه
...استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه
كانت عهد و داليا ف الكافية
اتكلم داليا و هي بتقولها
داليا...تفتكري يا عهد امي عامله ايه
ابتسمتلها عهد و قالتلها
عهد..اتصلي اسألي عليها
ضحكت داليا بحزن و اتكلمت بسخرية و هي بتقولها
داليا...على اساس اني اعرف رقمها اصلا
سكتت عهد بحزن عليها و بعدين قالتلها
عهد...هنحاول نتصرف و نعرف رقمها
هزت داليا راسها يمين و شمال بحزن و قالتلها
داليا...لا يا ستي هي لو كانت عايزة تكلمني كانت كلمتني من بدري اوي
عهد...متظلميهاش يا داليا ممكن تكون هي كمان مش عارفة توصلك برضو
ابتسمت داليا بحزن و عيونها دمعت
قالت عهد بهزار عشان متخليش داليا تعيط
عهد...لا لو كدا يلا نروح احسن انا مش عايزاكي تعيطي و تفرجي الناس علينا
بصتلها داليا بحزن و بعدين رسمت على وشها الابتسامة و قالتلها
داليا...يلا
دفعت عهد حساب مشروباتهم و خرجت هي و داليا خدوا تاكسي عشان يروحوا
اتحرك التاكسي بعد م عهد قالتله عنوان بيتهم
و داليا كانت بتبصلها و هي اادموع ف عيونها
طبطبت عهد على ايديها و قالتلها
عهد...متزعليش نفسك كل حاجة و ليها حل
مردتش داليا عليها و بصت للشباك
....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
كانت ندى قاعده ف اوضتها و هي ماسكة تليفونها
دخلت امها و هي باين على ملامح وشها الضيق
سابت ندى التليفون و بصتلها احتراما ليها
اتكلمت مروة و هي بتقولها
مروة...مروحتيش الكلية ليه انهاردة؟
هزت ندى راسها يمين و شمال و قالتلها
ندى...مش عايزة اروح
زاد غضب مروة اللي قالتلها بحدة
مروة...يعني ايييه!!
استغربت ندى و قالتلها
ندى...يعني مش عايزة اروح يا ماما تقى هتبعتلي المحاضرات و هبقى اذاكرها و خلاص
مسكتها امها من دراعها و هي بتديها شنطتها و قالتلها
مروة...و اشمعنى سارة راحت كليتها امسكي شنطتك دي و اتفضلي انزلي روحي كليتك زيك زيها و اياكي اسمع منك كلمة يا ندى
بصتلها ندى بحزن و هي الدموع ف عيونها و خدت مفاتيح عربيتها عشان تنزل بس وقفت مكانها و بصت لأمها لما لاقيتها بتقولها بتساؤل
مروة...انتي بتعملي ايه؟؟
ردت عليها باستغراب و هي بتقولها
ندى...رايحة الكلية!!
اتكلمت مروة بأمر و هي بتقولها
مروة...سيبي مفاتيح عربيتك و خلي عم رفعت يوصلك و يبقى معاكي عربييتين حراسة
استغربت ندى اكتر و قالتلها
ندى...ليه يعني م انا كل مرة بروح بعربيتي ايه الجديد
ردت مروة عليها بحدة و قالتلها
مروة...انا مش عايزة كلام كتير اسمعي الكلام و انتي ساكته فاهمه
زادت الدموع ف عيون ندى بس هزت راسها راسها بطاعة و سابت مفاتيح عربيتها على التسريحة و قالت لأمها
ندى...عن اذنك
و خرجت من الاوضة شافها فاروق و قالها بقلق لما شاف دموعها
فاروق...مالك يا ندى!!
هزت ىاسها يمين و شمال بنفي و قالتله
ندى...مفيش حاحة يا جدو
اتكلم فاروق و هو بيقولها بشك
فاروق...متأكدة؟
مسحت عيونها و هزت راسها بتأكيد و قالتله
ندى...متأكدة
اتكلم بقلق و قالها
فاروق...طيب مش هضغط عليكي لما تحبي تتكلمي تعالي احكي لـ جدو ف اي وقت
ابتسمتله ندى و هزت راسها بمعنى حاضر و فاروق قالها بأمر
فاروق...و متروحيش بعربيتك الكلية عشان عياطك دا ممكن يخليكي متشوفيش الطريق كويس خلي صابر يوصلك
بس رجع صحح كلامه لما افتكر و قالها
فاروق...دا صابر بيوصل سارة صحيح خلاص خلي رفعت يوصلك
هنا فهمت ندى سبب اصراؤ امها انها متروحش بعربيتها اتنهدت بحزن و هزت راسها لـ جدها و هي مبتسمة و قالتله
ندى...شكرا يا جدو انك خايف عليا
ابتسملها فاروق و قالها
فاروق...انتي حبيبة جدو بلاش شكر بلا كلام ملوش لازمة
ابتسمتله و قالتله
ندى.. عن اذن حضرتك
و خرجت من القصر و فاروق كان فاهم ان بنته هي السبب ف حزن ندى اتنهد بضيق و خرج هو كمان عشان يروح الشركة
...لا اله الا الله محمد رسول الله
كانت سارة ف المدرج و كانت ساكته و مبتتكلمش
قالتلها صاحبتها باستغراب
شمس...مالك يا سارة
هزت سارة راسها يمين و شمال بنفي و هي بتقولها
سارة...مفيش حاجة
ابتسمت شمس و قالتلها
شمس...متخانقة انتي و يوسف ولا ايه
ابتسمت سارة و قالتلها
سارة...أبيه طيب و مش بيحب يزعلني حتى لو اتعصب عليا ف مرة ف بيحاول بعدها يراضيني بأي شكل
بصتلها و ابتسمت بفرحة و هي بتقولها
سارة...تخيلي امبارح كان عنده ضغط شغل و اتعصب عليا غصب عنه انهاردة لاقيته بيديني مفتاح عربيتي الجديدة
اتكلمت شمس بزهول و هي بتقولها
شمس...جابلك عربية جديدة عشان اتعصب عليكي من غير م يقصد!!
هزت سارة راسها بتأكيد و هي بتقولها
سارة...ايوا.. و كمان ...
بس قاطع كلامها دخول دكتور المادة و اللي طبعا كلهم سكتوا عشان ميطردش حد فيهم
بدأ أنس يشرح على طول و سارة كانت مركزة ف الشرح عشان ميتقالش عليها انها بتنجح ف امتحاناتها بالواسطة
كانت طيبة و بريئة لدرجة ان كل حاجة حلوة ف حياتها بتروح تحكيها لصحابها بالذات شمس الي كانت بتبصلها بحقد معرفتش تخفيه
و اتكلمت ف نفسها و هي بتقول
شمس...اخوكي جابلك عربية عشان زعقلك من غير قصد و انا الي اخويا مش بيهتم بيا اصلا ولا يعرف انا ف سنة كام ولا ف كلية ايه!! وووو
يتبعععع
عهد بحب كاذب