اخر الروايات

رواية غرام السلطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله

رواية غرام السلطان الفصل الثالث عشر 13 بقلم عادل عبدالله



الحلقة ١٣
بعد مرور عدة شهور
في غرفة النوم ...
تفتح عينيها علي اضواء الصباح فتضع اصابعها بين خصلات شعره المبعثرة وتضمه الي صدرها بحنان ثم تنفث انفاسها الدافئة علي وجهه وتطبع قبلتها الحارة عليه .
شهد : حبيبي...روح قلبي ...اصحي بقي يا روحي .
تستيقظ حواسه ويفتح عينيه بابتسامته العريضة : صباح الخير يا قمر .
تمرر شهد اصابعها علي شفتاه برفق ونعومة : صباح الهنا والسعادة يا روحي .
يمسك سلطان يدها ويقبلها : صباح الجمال و الدلع يا قلبي .
ثم يضحك ويقول : شكلي كده مش رايح الشغل النهاردة ،،، ويضمها بقوة ووو....
بعد مرور بعض الوقت...
سلطان يقبلها :ربنا يخليكي ليا يا قلبي .
شهد : ويخليك ليا يا روحي .
سلطان : هقوم انا اخد شاور سريع علشان اروح الشغل .
شهد : حبيبي كنت عايزة اقولك علي حاجة بس من غير زعل .
سلطان : قولي يا حبيبتي .
شهد : النهاردة عايزاك تروح معايا مشوار مهم .
سلطان : مشوار فين يا حبيبتي ؟
شهد : شيماء اختي هتستلم عفش شقتها النهاردة من المحكمة .
سلطان : تاني شيماء !!! انا قولتلك مليش علاقة بشيماء في اي حاجة ، لو عايزة تروحي انتي معها معنديش مانع .
شهد : معلش يا حبيبي لازم يكون معانا راجل في اليوم ده مينفعش اتنين ستات يروحوا لوحدهم في حاجة زي دي ، وانت عارف احنا ملناش حد اقرب لنا منك يا روحي .
سلطان : حاضر يا شهد ، هروح معاكي بس اعملي حسابك هكون واقف بعيد وتقولي لأختك متتكلمش معايا خالص .
شهد " تضحك " : ربنا يخليك ليا يا روحي .
سلطان : ويخليكي ليا ، نور لسه نايم ؟؟
شهد : اسمه الدكتور نور من فضلك .
سلطان " يضحك " : اسف يا ستي ، الدكتور نور لسه نايم ؟
شهد : ايوه يا حبيبي كان بيلعب طول الليل وقعدت جنبه العب معاه لحد لما نام بعد الفجر .
سلطان " يبتسم " : ايوه طبعا خلاص الدكتور نور اخد كل وقتك واهتمامك وابوه خلاص اتركن علي الرف !!
تضحك شهد : يا حبيبي انت زي القطط بتاكل وتنسي !!! اومال اللي من شوية ده ايه !! اهتمام ولا مش اهتمام ؟!!
يضحك سلطان : خلاص خلاص اهتمام مصدقك ، بس متنكريش ان نور اخد معظم وقتك واهتمامك .
شهد : يا روحي انا بحب نور كل الحب ده علشان هو حتة منك .
يضحك سلطان : ايوه ، هو ده الكلام اللي بتضحكوا بيه علينا ، عموما يا ستي ربنا يهني سعيد بسعيدة .
تضحك شهد : لا يا روحي هي دي الحقيقة ، يلا بقي قوم خد الشاور بتاعك علشان نفطر ونكلم شيماء علشان نروح معها المحكمة .
يخرج سلطان من الحمام ويجلس يتناول طعام الافطار ويلعب مع نور في ذات اللحظة .
تنظر اليهم شهد في سعادة بالغة ، وفجأة تتبدل ملامح سلطان لتلاحظ عليه الشرود والحزن !!!
شهد " بتعجب " : مالك يا سلطان ؟؟ شكلك اتغير فجأة ليه ؟!!!
سلطان : مفيش حاجة .
شهد : لأ ، فيه حاجة غيرتك فجأة !!! لو مش هتقولي انا هتقول لمين ؟
سلطان : افتكرت غرام .
شهد : ان شاء الله ربنا هيطمنك عليها وتعرف مكانها .
سلطان : انا بدأت افقد الأمل ، عدا ٨ شهور ومفيش اي خبر .
شهد : مش صاحبك قالك مادام مفيش خبر ان حصلهم حاجة تبقي هي وامها لسه عايشين ، يعني مسألة وقت وهتلاقي بنتك بأذن الله وتطمن عليها .
سلطان : يارب .
شهد : قولي يا سلطان انت عايز تلاقي غرام بس ولا جميلة كمان ؟
سلطان : انا بتكلم عن بنتي ، بتجيبي سيرة جميلة ليه دلوقتي ؟؟ انتي عايزة اي سبب علشان نزعل مع بعض ؟!!
شهد : قولي الحقيقة يا سلطان .
سلطان : انتي عايزة ايه بالظبط يا شهد ؟
شهد : الصراحة انا محتارة فيك يا سلطان ، اوقات احس ان عمرك ما حبيت في الدنيا غيري واوقات احس انك كنت بتحب جميلة !!
سلطان : انا فعلا عمري ما حبيت في الدنيا غيرك يا شهد ، لكن جميلة كانت مراتي لفترة وانا انسان وليا مشاعر واكيد في الفترة دي مشاعري اتحركت ناحيتها انما الاكيد اني مش حبتها زي ما حبيتك .
شهد : انا بقي عمري ما حبيت راجل تاني غيرك يا روحي .
_عادل_عبد_الله
بعد ١٨ سنة
في فيلا سلطان
سلطان : مساء الخير يا شهد .
شهد : مساء النور يا حبيبي ، حمد لله ع السلامة.
سلطان : الله يسلمك ، ياااه النهاردة كان يوم متعب اوي طول النهار اجتماعات ووجع دماغ !! قوليلي نور مش باين ليه ؟
شهد : لسه مرجعش من الجامعة .
سلطان : معقول !!! الساعة ٧ ونص ولسه في الجامعة ؟!!
شهد : عنده محاضرات كتير النهاردة .
سلطان : كل يوم محاضرات كتير يا شهد !! انا مش مقتنع !!! ده غير السهر !!! انتي مش شايفة ان كده غلط ؟؟
شهد : سيب الولد يعيش عمره ، لازم يشوف الدنيا .
سلطان : انتي بتدلعيه زيادة عن اللزوم يا شهد وده مش في مصلحته .
شهد : عموما هو بيكون مع بسام ابن خالته مش مع حد غريب .
سلطان : وهو ده اللي قلقني .
شهد : ليه ؟ ماله بسام ابن اختي ؟!!
سلطان : يعني انتي مش عارفة انه فسدان !!!
شهد : سلطان انا ولاد اختي متربيين احسن تربية .
سلطان : باسل ابن اختك فعلا شاب كويس ومحترم ياريت ابنك كان مصحبه بدل ما هو ماشي علطول مع الفسدان التاني .
شهد : هيصاحبه ازاي يا سلطان ده باسل اكبر منه ب ٦ سنين انما بسام بينهم سنتين بس علشان كده تفكيرهم قريب من بعض .
سلطان : انتي يا شهد اللي شايفة كل حاجة ابنك بيعملها صح حتي ولو كانت غلط !! وقعدتي تدلعي فيه وتقولي دكتور نور راح دكتور نور جي لحد ما في الاخر مجموعه مدخلوش حتي معهد سنتين و اضطرينا ندخله كلية تجارة في جامعة خاصة يمكن ينفع فيها علي الاقل يساعدني في الشغل انا كبرت دلوقتي وعندي ستين سنة ومحتاجه معايا .
شهد : طيب سيبه دلوقتي علي راحته علشان لما يتخرج ويدخل دوامة الشغل يكون عاش يومين حلوين قبل المسئوليات اللي هيشيلها .
سلطان : انتي مفيش فايدة في الكلام معاكي .
******
في ذلك الحي الشعبي القابع علي اطراف المدينة تدخل تلك الفتاة الجميلة احد محلات الاكلات السريعة .
بمجرد دخولها تبتسم لتلك المرأة التي تقف وتبيع " السندوتشات " وتقول لها " بأبتسامة عريضة " : لو سمحتي يا ست الكل ممكن سندوتشين كبدة .
تبتسم المرأة وتقول : المحل وصاحبة المحل تحت أمرك يا ست البنات .
الفتاة : صاحبة المحل مرة واحدة !!! ده كتير عليا والله يا ست الكل .
المرأة : الدنيا كلها مش كتير عليكي يا دكتورة .
الفتاة : لسه بدري يا ماما علي لقب دكتورة ده ، انا لسه في اولي طب .
المرأة " جميلة " : بدري من عمرك يا حبيبة قلب ماما ، تاخدي ساندوتش علي ما تطلعي البيت ولا تطلعي تتغدي فوق ؟؟
الفتاة " غرام " : لا انا هطلع اتغدا فوق يا ماما .
المرأة " جميلة " : حبيبتي انا سيبالك الاكل في التلاجة سخني واتغدي واقعدي ذاكري بس يا بت اوعي تتعشي الا لما اطلعلك بالليل .
تضحك الفتاة " غرام " : حاضر يا ماما هستناكي علي العشا يا قمر
في الحادية عشر مساء
في شقة صغيرة متواضعة
تصعد جميلة الي شقتها فتجد غرام تجلس في غرفتها تستذكر دروسها ...
جميلة : معلش يا دكتورة أتأخرت عليكي شوية كان عندي شغل .
غرام : ولا يهمك يا ست الكل انا كنت لسه بذاكر .
جميلة : طيب عشر دقايق اسخن العشا واجيلك .
غرام : لا يا حبيبتي علشان خاطري اقعدي انتي ارتاحي وانا هسخن العشا واجيلك ، واعملي حسابك مش هسيبك تنامي النهاردة الا لما تكملي كلام البارح .
جميلة : كلام ايه يا حبيبتي ؟
غرام : البارح انتي وقفتي عند لما اللي اسمها شيماء طردتك وانتي قعدتي تلفي بيا في الشوارع لحد لما روحتي عند الراجل صاحب الكشك .


الرابع عشر م نهنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close