رواية امبراطور الصعيد الفصل الثالث 3 بقلم ايمان وائل
الفصل 3
امبراطور الصعيد
كان اسر ممسك بكوب في يده لكن بعد ان سمع رحيم يكسر الكوب لتجرح يده وتحاولت عيناه الي اللون الاحمر الجامح وعروق يده ووجهه بارزة
ياسين : بتجول ايه يا ولدي تتجوز شهد
كان رحيم سيرد لكن
اسر بحده وغضب :شهد اطلعي علي اوضتك.تنظر شهد له وترا جرح يده وتنظر الي ملامح وجهه التي لاتبشر بخير لتبلع ريقها بخوف من بطش اسر
شهد بخوف:بس
اسر بعصبيه : اطلعي لاوضتك انتي سامعه جولت اطلعي
حاولت استجماع شجاعته فتلك هي فرصته لذهاب الي مصر
شهد :بس انا موافقه علي الي جاله
رحيم
يفرح رحيم بما قالته شهد ولكن ما قالته جعلت اسر يشتعل اكثر واكثر ليكشف عن انياب الوحش بدخله
اسر بعصبيه وصوت عالي: جولت اطلعي علي اوضتك متخلنيش ادفنك حيه
ياسين : اسمعي الي جاله يا شهد
شهد بغيظ : ماشي
تصعد شهد لغرفته ليمسك اسر رحيم من لياقته.
اسر بغضب: بتجول ايه
رحيم : اسر انته بتعمل ايه
نظر اليه بعيون جامحه وضغط علي لياقته اكتر واكتر حته تلوث قميص رحيم بدم اسر
اسر بغضب: شهد عروستي اني
رحيم بصدمه : عروستك
لينظر الي الجد
رحيم : صحيح يا جدي
ياسين : ايوة يا ولدي
رحيم : بس هي عايزني اني
اسر بغضب : اجتلك واجتله هي بس عايزك عشان تروح مصر انما هي عروستي
رحيم : ومجولتش اكده من زمان ليه.
اسر بغيظ: مستنيه تكبر وتنضج كيفي اكده عروستي وانا حر
وفي الاعلي تدخل فتحيه لشهد
فتحيه : عايزة اتحدت وياكي شوي
شهد : خير يا مرت عمي
فتحيه : سمعت الي جاله رحيم وانتي موافجه عليه
شهد : ايوة
فتحيه : له مش هتم الجوازة دي
شهد :ليه رحيم عايزني وانا موافقه
فتحيه بغضب: اخرسي عايزة اسر يجتلك
شهد باستغراب: ليه
فتحيه : لانك عروسه اسر
صدمت من الكلمه ولم تعد قادرة علي الوقوف
فتحيه : مالك معجبكيش الكلام
شهد : عروسته كيف اكده
فتحيه : من وانتي عندك 6سنين الي اخد تار ابوكي كان اسر وجدك جال ووعده انك لما تكبري هتكوني عروسته
شهد بذهول: مستحيل لا مش هتجوز اسر
فتحيه بغيظ: له يا بت محمد مش بمزاجك هتتجوزيه وتجيبي وريث الامبراطور
وفي الاسفل
اسر: عجبك اكده يا جدي
ياسين : اهدأ يا ولدي مكنش يعرف
اسر بغيظ : والمصونه كانت
ياسين : يا ولدي انته عارف هي عايزة رحيم ليه
اسر بغيظ: ماشي يا شهد اما وريتك
ياسين : وهتعمل ايه
اسر: هتجوز شهد الاسبوع الجاي هيكون الفرح وبكرة الخطوبه وتبجا توريني هتعمل ايه
وعند نسمه
نسمه بحزن : معلش يا ولدي
رحيم : ملكيش ذنب يا امه ولا شهد ليه ذنب كل الحق علي جدي واسر معرفوش حد
نسمه : صعبانه عليا جوي
رحيم : واسر مش هيسيبه يا امه لو جالت لا مش هيرحمه هو عايز شهد ليه وهيأخده حد لو غصب عنه
نسمه: الله يكون في عونه
رحيم :بس اني مش هسكت
نسمه : وهتعمل ايه
فتحيه : حضري نفسك للخطوبه بكرة بكرة الكل هيعرف انك عروسه اسر
نهال بفرح : مبروك يا جلبي انا من اهنه هكون عمتك
شهد في خاطره مش هتجوز وانا هوريك يا اسر
فتحيه : تعالي انزلي السايخ اهنه وجايب اطقم الدهب اختاري الي عايزه
شهد بابتسامه : مزيفه ماشي
تنزل شهد وتختار طقم من الدهب الخالص
فتحيه : وده هديه مني
شهد:حلو جوي
نهال: وانا عايزة ده
ياسين : اختاروا الي عايزينه كله كلمتها يا ولدي
اسر: ايوة يا جدي وهتوصل عن قريب
نهال : مين دي
ينظر اسر لشهد بابتسامه خبيثه
اسر : واحده من بتوع الفساتين هتجيب لشهد فستان حلو للخطوبه بكرة تختار الي يعجبها بس يكون واسع واللون مش لافت
شهد بغيظ : طيب
وعند حاتم
حاتم : هيخطب بكرة
راجي: ايوة يا بيه
حاتم : لازم احرج جلبه بكرة
راجي: وهتعمل ايه
حاتم بابتسامه شريرة: هجولك
وفي مساء اليوم التالي
يتجهز الجميع وتقام الذباح
وفي غرفه الفتيات كانت نهال تجهز شهد
نهال: طالعه حلوة قوي اسر لما شوفك مش هيبعد عينه عنك
شهد ببرود: خلصتي
نهال: ايوة
شهد : طب روحي جهزي نفسك
نهال : حاضر
تخرج نهال وتغلق الباب خلفها لتجهز شهد حقيبه وتضعها تحت السرير
شهد بابتسامه : ومين قال اني هتجوز اسر انا ناويلك علي نيه هباب
تدلف منه الي الغرفه
منه : جدي عايزك
تنزل شهد وتعلن الخطوبه وترحل الضيوف وكل واحد راح لاوضته
وغيرت شهد الفستان واخدت الشنطه ونزلت من البلكونه
شهد : سلام يا اسر بيه دور علي واحده غيري تجبلك وريث انا هنتقم منك بس الاول هروح مصر بس كنت عايزة اشوف وشك لما تعرف اني هربت
يتبع
امبراطور الصعيد
كان اسر ممسك بكوب في يده لكن بعد ان سمع رحيم يكسر الكوب لتجرح يده وتحاولت عيناه الي اللون الاحمر الجامح وعروق يده ووجهه بارزة
ياسين : بتجول ايه يا ولدي تتجوز شهد
كان رحيم سيرد لكن
اسر بحده وغضب :شهد اطلعي علي اوضتك.تنظر شهد له وترا جرح يده وتنظر الي ملامح وجهه التي لاتبشر بخير لتبلع ريقها بخوف من بطش اسر
شهد بخوف:بس
اسر بعصبيه : اطلعي لاوضتك انتي سامعه جولت اطلعي
حاولت استجماع شجاعته فتلك هي فرصته لذهاب الي مصر
شهد :بس انا موافقه علي الي جاله
رحيم
يفرح رحيم بما قالته شهد ولكن ما قالته جعلت اسر يشتعل اكثر واكثر ليكشف عن انياب الوحش بدخله
اسر بعصبيه وصوت عالي: جولت اطلعي علي اوضتك متخلنيش ادفنك حيه
ياسين : اسمعي الي جاله يا شهد
شهد بغيظ : ماشي
تصعد شهد لغرفته ليمسك اسر رحيم من لياقته.
اسر بغضب: بتجول ايه
رحيم : اسر انته بتعمل ايه
نظر اليه بعيون جامحه وضغط علي لياقته اكتر واكتر حته تلوث قميص رحيم بدم اسر
اسر بغضب: شهد عروستي اني
رحيم بصدمه : عروستك
لينظر الي الجد
رحيم : صحيح يا جدي
ياسين : ايوة يا ولدي
رحيم : بس هي عايزني اني
اسر بغضب : اجتلك واجتله هي بس عايزك عشان تروح مصر انما هي عروستي
رحيم : ومجولتش اكده من زمان ليه.
اسر بغيظ: مستنيه تكبر وتنضج كيفي اكده عروستي وانا حر
وفي الاعلي تدخل فتحيه لشهد
فتحيه : عايزة اتحدت وياكي شوي
شهد : خير يا مرت عمي
فتحيه : سمعت الي جاله رحيم وانتي موافجه عليه
شهد : ايوة
فتحيه : له مش هتم الجوازة دي
شهد :ليه رحيم عايزني وانا موافقه
فتحيه بغضب: اخرسي عايزة اسر يجتلك
شهد باستغراب: ليه
فتحيه : لانك عروسه اسر
صدمت من الكلمه ولم تعد قادرة علي الوقوف
فتحيه : مالك معجبكيش الكلام
شهد : عروسته كيف اكده
فتحيه : من وانتي عندك 6سنين الي اخد تار ابوكي كان اسر وجدك جال ووعده انك لما تكبري هتكوني عروسته
شهد بذهول: مستحيل لا مش هتجوز اسر
فتحيه بغيظ: له يا بت محمد مش بمزاجك هتتجوزيه وتجيبي وريث الامبراطور
وفي الاسفل
اسر: عجبك اكده يا جدي
ياسين : اهدأ يا ولدي مكنش يعرف
اسر بغيظ : والمصونه كانت
ياسين : يا ولدي انته عارف هي عايزة رحيم ليه
اسر بغيظ: ماشي يا شهد اما وريتك
ياسين : وهتعمل ايه
اسر: هتجوز شهد الاسبوع الجاي هيكون الفرح وبكرة الخطوبه وتبجا توريني هتعمل ايه
وعند نسمه
نسمه بحزن : معلش يا ولدي
رحيم : ملكيش ذنب يا امه ولا شهد ليه ذنب كل الحق علي جدي واسر معرفوش حد
نسمه : صعبانه عليا جوي
رحيم : واسر مش هيسيبه يا امه لو جالت لا مش هيرحمه هو عايز شهد ليه وهيأخده حد لو غصب عنه
نسمه: الله يكون في عونه
رحيم :بس اني مش هسكت
نسمه : وهتعمل ايه
فتحيه : حضري نفسك للخطوبه بكرة بكرة الكل هيعرف انك عروسه اسر
نهال بفرح : مبروك يا جلبي انا من اهنه هكون عمتك
شهد في خاطره مش هتجوز وانا هوريك يا اسر
فتحيه : تعالي انزلي السايخ اهنه وجايب اطقم الدهب اختاري الي عايزه
شهد بابتسامه : مزيفه ماشي
تنزل شهد وتختار طقم من الدهب الخالص
فتحيه : وده هديه مني
شهد:حلو جوي
نهال: وانا عايزة ده
ياسين : اختاروا الي عايزينه كله كلمتها يا ولدي
اسر: ايوة يا جدي وهتوصل عن قريب
نهال : مين دي
ينظر اسر لشهد بابتسامه خبيثه
اسر : واحده من بتوع الفساتين هتجيب لشهد فستان حلو للخطوبه بكرة تختار الي يعجبها بس يكون واسع واللون مش لافت
شهد بغيظ : طيب
وعند حاتم
حاتم : هيخطب بكرة
راجي: ايوة يا بيه
حاتم : لازم احرج جلبه بكرة
راجي: وهتعمل ايه
حاتم بابتسامه شريرة: هجولك
وفي مساء اليوم التالي
يتجهز الجميع وتقام الذباح
وفي غرفه الفتيات كانت نهال تجهز شهد
نهال: طالعه حلوة قوي اسر لما شوفك مش هيبعد عينه عنك
شهد ببرود: خلصتي
نهال: ايوة
شهد : طب روحي جهزي نفسك
نهال : حاضر
تخرج نهال وتغلق الباب خلفها لتجهز شهد حقيبه وتضعها تحت السرير
شهد بابتسامه : ومين قال اني هتجوز اسر انا ناويلك علي نيه هباب
تدلف منه الي الغرفه
منه : جدي عايزك
تنزل شهد وتعلن الخطوبه وترحل الضيوف وكل واحد راح لاوضته
وغيرت شهد الفستان واخدت الشنطه ونزلت من البلكونه
شهد : سلام يا اسر بيه دور علي واحده غيري تجبلك وريث انا هنتقم منك بس الاول هروح مصر بس كنت عايزة اشوف وشك لما تعرف اني هربت
يتبع