رواية قلب احب امراتين ولكن الفصل الثالث 3 بقلم شروق حسام
عدي شهر ورهف بدأت تشتغل خدامة في فيلا جوزها وكل ما تروح الشغل تسيب بنتها مع نورا وكل ده وأحمد عارف انها بتشتغل بس هو مش عرف هي بتشتغل ايه هو مش باله غير جاسمين اللي واكلة عقله وشاغلة كل تفكيره وهو عايز يقضي معاها أكبر وقت ممكن قبل ما يرجع تاني لرهف لأنه بيعشقها لا هو بيعشقهم هم الاتنين وعايز يقضي أكبر قدر ممكن مع كل واحدة فيهم
_" وردة يااا وردة "
فيروز والدة أحمد بتكبر " حضري 5 فناجين قهوة وهاتي شوكليت عشان الضيوف "
_" حاضر يا هانم تؤمري بحاجة تانية "
فيروز بتكبر وهي بتشاور لها بايديها انها تمشي " No يا خدامة روحي كملي شغلك "
بصت لفيروز بهدوء وسابتها وراحت تحضر اللي طلبته منها
_" يا الله ايه العيلة دي بجد محدش فيهم عدل انا كنت عايزة اقولها الحقيقة بس بأسلوبها ده لو قولتها مش هتصدقني "
خلصت القهوة وهي عمالة تفكر كتير في اللي هيحصل هي بتفكر تسيب الشغل وتطلب الطلاق بس هي مش عايزة كده هي عايزة تذل جوزها الأول
خرجت الصالون وهي شايلة الصنية وجت تحطها ايديها ارتعشت فوقعت القهوة علي رجل فيروز
_" ااااااه يا غبية ااااه "
رهف بخوف " انا آسفه مكنتش أقصد "
رهف ساعدت فيروز تروح التويلت وفيروز زقتها بحدة ودخلت حطت مياه باردة مكان القهوة وحطت مرهم ومرطبات كتير وغيرت هدومها وخرجت بغضب وهي بتدور علي رهف
_" وردة انتي فيييين يا ززفتة تعالي هناااا حالًا "
رهف جات بسرعة وهي بتدعي في سرها ان الموضوع يعدي علي خير
رهف وقفت قدامها وهي باصة لها في عيونها
فيروز بغضب " بصي في الأرض فااااهمة انتي بتبصي لأسيادك في عيونهم يا حيو*انة بتتمردي وتتنمردي "
رهف حطت عينيها في الأرض واتكلمت بسرعة " مش قصدي يا هانم حقك عليا أنا آسف "
فيروز بشر وحقد " آسفه صح "
وفي لحظات كان فيه قلم نزل علي وش رهف جت تستوعب لقت قلم تاني وتالت نزل علي وشها وفيروز مسكت شعرها وفضلت تجرجرها علي الأرض لحد ما وصلت أوضة قديمة عاملة زي المخزن
فيروز زقتها جوا الأوضة وقفلت الباب وفضلت تضرب فيها وقطعت شعرها بين ايديها وبضوافرها خربشت وشها
رهف حاولت تدافع عن نفسها عشان فيروز أزيد منها في الوزن حوالي 80 أو 85 كيلو
فيروز ماقامتش من عليها غير لما تعبت بعدين بصت لها بغضب وحدة
_" مش فيروز هانم اللي تيجي واحدة وتعمل فيها كده وتسكت لها اللي اتعمل فيكي ده قليل "
فيروز بصت لها بقرف وبصقت عليها ومشيت
رهف حاولت تقوم من مكانها بس مقدرتش جسمها كله متكسر ومش قادرة حتي تحرك رأسها
ففضلت مكانها لحد ما نامت وجسمها كله بيآن من التعب
...................
عدي يومين
ورهف فضلت محبوسة في الأوضة من غير أكل ولا شرب هي فضلت مكانها اليومين دول وهي مش قادرة تتحرك
فضلت باصة للسقف وهي شاردة فيروز دخلت عليها الأوضة وحدفت عليها جردل مياه مليان تلج
رهف قامت بخضة وهي بتقاوم الوجع بصت حواليها تشوف المياه دي جت منين لقتها فيروز
رهف برعشة واسنانها بتضغط علي بعض بقوة " ف..فيه ايه ...ايه ياست هانم سامحيني ....غلطة ومش هتتكرر "
فيروز قربت منها وحطت ايديها علي وشها وهي بتلمس مكان الضرب اللي ضربتهولها
_" تؤ تؤ تؤ مين اللي عمل فيكي كده يا وردة "
رهف برعشة " محدش محدش عمل فيا كده "
_" شطوووورة هسيبك تمشي بس الأول "
فيروز رفعت ايدها وجت عشان تضربها تاني وقفها كلام رهف اللي حاطة ايديها علي وشها عشان تحميه من اي ضربة
رهف بسرعة ودموع " انا مرات ابنك حرام عليكي والله مراته "
فيروز قامت ووقفت قدامها بجبروت وسخرية " ابني مين يا حلوة انا معنديش غير هو ابن واحد وهو راكان ولسه متجوز مبقلهوش شهرين "
_" أنا قصدي عليه احنا متجوزين بقي لنا 4 سنين صدقيني حتي ممكن تسأليه "
_" امممم جواز عرفي هههه راكان بيحب يتسلى فعادي "
_" لا متجوزين رسمي وعلي سنة الله ورسوله وكملن معانا بنت "
فيروز مركزتش علي حاجة غير كلمه بنت
فيروز بعيون بتلمع " بنت "
_" اه صدقيني "
_" أنا عايزة اشوفها ولو كلامك صح هيكون ليا تصرف تاني "
_" ايه اللي بيحصل هنا "
فيروز بحنان " اوووه ركان حبيبي انت جيت وحشتني "
جيه يرد عليها بس اتصدم لما شاف رهف
_" رهف انتي بتعملي ايه هنا وايه اللبس اللي انتي لبساه ده هو انتي بتشتغلي هنا "
فيروز بقرف " دي الخدامة يا حبيبي واسمها وردة "
_" لا دي رهف مراتي "
جاسمين بصدمة من وراه مراتك " يعني كل الإشاعات اللي كانت بتتقال عليك طلعت صح انت متجوز عليا يا راكان "
راكان راح لعنده وحضنها بحب واتكلم بهمس " اهدي بس وانا هقولك كل حاجة انا متجوزها عشان العيال فاكرة من كام سنة لما عملنا تحليل وطلع انك مش بتخلفي "
_" اه فاكرة "
_" ساعتها خدت قرار انِ لازم اتجوز واجيب عيل صغير عشان يونسنا "
جاسمين برفعة حاجب " يعني كل ده كنت بتفكر فيا ومش عايز تجرحني "
_" اه يا حبيبتي "
_" انت بتحبها "
_" اه بحبها وبموت فيها وبعشقك انتي كمان "
بعد عنها وقوم رهف من علي الأرض " دي رهف مراتي متجوزين من 4 سنين ودي جاسمين يارهف لسه متجوزين جديد "
رهف بصت له بصدمة من وقاحته " انت ازاي اتجوزتني باسم أحمد "
راكان بعدم اهتمام " عادي انتي ساعتها مكنتيش مركزة فالاسم كان راكان عادي "
رهف بصت له بصدمة وافتكرت ساعتها انها سمعت اسم راكان بس هي من فرحتها مهتمتش وحست انه بيتهيألها
_" عارف انِ كدبت عليكي بس أنا حبيتك من ساعة ما انتي انقذتي حياتي "
كمل بإبتسامة واسعة " انا بحبكم انتم الاتنين نفس الحب ومش هقدر اعيش من غير واحدة فيكم ومقدرش اختار واحدة فيكم وابعد عن التانية "
جاسمين بغضب " هو انت كده بتبرر غلطتك يعني قولت عشان الاطفال وماشي اما بتحبنا احنا الاتنين يعني ايه ده ان شاءالله "
_" اهدي بس يا جيسي هبقي افهمك كل حاجة بالتفصيل بعدين "
رهف نزلت رأسها لتحت بدموع وغضب في نفس الوقت وهي بتهمس " الراجل ده مجنون وأكيد مش في عقله "
_" انا كنت بحسبه واحد طيب وحنون وبيحبني "
_" بس طلع بيوزع حنانه وحبه علي الكل بشكل عشوائي "
_" انا اتخدعت منه ضحك عليا واستغفلني "
فيروز بأمر " راكان خد جاسمين فيه شوية حاجات هنتناقش فيها انا ورهف وكمان هنروح نجيب بنتك "
_" حاجات ايه "
_" حاجات بنات يا راكاني "
راكان بإبتسامة " تمام يا فيروزة اعملي اللي انتي عايزاه وكويس انك هتجيب سما من المكان المقرف اللي كنت عايش فيه مش معقولة مرات وبنت راكان دويدار يفضلوا عايشين هناك تاني "
_" حاضر ياحبيبي هجيبها وارجع بسرعة "
راكان بص لها بإبتسامة وراح ناحية رهف وباسها من خدها وبعدين بعد عن وخد ايد جاسمين وسابهم ومشي
فيروز بتمثيل " انا آسفه يا حبيبتي حقك عليا لو كنت اعرف انك مرات ابني مكنتش عملت فيكي كده "
_" انتي من هنا ورايح مش بس مرات ابني لا وبنتي كمان قوليلي يا ماما "
رهف بصت لها بعدم تصديق وهي مش مطمنة لكلامها " بجد "
_" اه وكمان انا عايزة أشوف حفيدتي الصغننة انا هطلب منهم يحضروا أوضة هنا في الفيلا مخصوص ليها ومليان العاب وحاجات حلوة للأمير الصغيرة "
رهف بصت لها بتفكير وقالت بينها وبين نفسها " هنا سما هتعيش حياة أحسن بدل البهدلة اللي كنا فيها وهيجي لها كل اللي هي عايزاه وزيادة وكمان انا هفضل معاها فعرف اهتم بيها كويس حتي لو مش بطيق اللي اسمه راكان بس هفضل عايشة هنا بس عشان سما "
_" ها قولتي ايه موافقة "
_" موافقة "
..................
بعد فترة كانت العربية وصلت قدام بيت نورا
نزلت رهف وفيروز اللي بتبص للمكان بقرف وإشمئزاز طلعوا للشقة ورهف خبطت علي الباب
_" ميييين "
_" أنا يا نورا افتحي "
نورا فتحت الباب وهي عمالة تكلم سما اللي شايلاها وعمالة تتحرك كتير
_" بس يا سمسمة اهو ماما جت والعبي معاها براحتك "
نورا فتحت الباب واتصدمت من اللي هي شايفاه
_" مين دول يا رهف "
فيروز مدتش لنورا مجال للكلام وراحت شالت سما اللي هي نسخة مصغرة من أبوها نفس الشعر البني والعيون العسلية