رواية امامي الفصل السابع 7 بقلم اسماء الهادي
إمام كا العاده صحي بدري واتوضي ورايح عشان يصلي افتكر تسنيم راح خبط علي الباب
تسنيم يا تسنيم قومي
تسنيم سمعت صوته وافتكرت انها بتحلم
تسنيم قامت مفزوعه : اي دا حقيقي
حاضر قايمه اهو
(نفسي اكون من البنات الرقيقه اللي نومها خفيف دي،دا الشارع كله بيصحي من صوت ماما عشان انا اصحي ????)
قامت ولسه هتفتح الباب لقيته ف وشها : والله العظيم انت عايز توقفه
واقف كدا لي يا إمام
إمام: معنديش استعداد اجي اصحيكي تاني يلا صلي القيام وتعالي عشان نبداء حفظ يلا يا بنوتي
تسنيم بنوم : حاضر كنت مفكره الموضوع سهل
إمام: ازاي يعني سهل لازم يكون في مجاهده والشيطان بقا يقعد يوسوس طب نام بس خمس دقائق والخمس دقائق يبقو ساعه وبعد كدا تصحي علي الشروق طب هو اصلا مش فرض هتقوم ليه وهكذا
تسنيم: عندك حق هنبداء حفظ صح
إمام بابتسامه : ايوان ويلا عشان منتاخرش هروح اصلي وانتي صلي ف اوضتك وبعد كدا تعالي عشان نحفظ
تسنيم: حاضر
تسنيم خلصت وصلت وراحت لـ إمام
????سبحان الله????
إمام بابتسامه:اهلا بـ بنوتي الكسوله
تعالي اقعدي
تسنيم ابتسمت:عشان لسه الموضوع جديد عليا وبعدين مش انا بنوتك اعمل اللي انا عايزه
إمام ابتسم:وعشان انا بحب بنوتي وخايف عليها عايزها تصلي القيام والفجر وتساعدني علي حفظ القرآن
عشان عايز انا وبنوتي نبقي ف الفردوس ولا اي يا بنوتي
تسنيم بصت ليه بحب:يلا بينا نحفظ يابابتي
إمام:بص يا حبيبي قبل م نبداء ناخد كدا شويه معلومات عن كتاب الله
القران 30جزء، 114 سوره اطولهم سوره البقره واقصرهم سوره الكوثر
وفي 20سوره مدنيه 82سوره مكيه 12 سوره مختلف ف تنزليها
القرآن المدني هو ما نزل من القرآن بعد الهجرة، ولو كان نزوله في غير المدينة المنورة و القران المكي هو ما نزل قبل الهجرة و لو كان نزوله في غير مكه
تمام يا بنوتي
تسنيم:اول مره اعرف المعلومات دي
إمام بحب:ازيدك من الشعر بيت
بصي بقا احاديث الرسول عن فضل القرآن
عن عثمان بن عفان رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (خيركم من تعلم القرآن وعلمه) رواه البخاري
عن عمر بن الخطاب رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (إن الله يرفع بهذا الكتاب أقواما، ويضع به آخرين) رواه مسلم
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (لا تجعلوا بيوتكم مقابر، إن الشيطان ينفر من البيت الذي تقرأ فيه سورة البقرة) رواه مسلم
سوره البقره بصراحه من احب السور علي قلبي لانها مليئه بالمواعظ وتشرح الصدر كدا
تسنيم بحب:ربنا يحفظك ويحببك فيه اكتر م انت بتحبه وزي م انا حابيته
إمام:امين ،يلا بقا نحفظ
تسنيم ابتسمت:تمام هنبدا حفظ من سوره النبإ ولا البقره
إمام:من النبإ عشان يبقي الحفظ سهل والقراءه من سوره البقره،
انا هقراء مره بصوتي وبعدين هقراء وانتي تعيدي ورايا تلات مرات
يلا بسم الله الرحمن الرحيم
وبداء يقراء بصوته العذب وتسنيم معاه بقلبها قبل عقلها
يلا يا بنوتي انا هقراء وانتي تقراءي ورايا
إمام بداء يقرا وتسنيم تقراء وراه
إمام ابتسم:اللهم بارك علي بنوتي وعلي شطارتها عقبال متسمعي
تسنيم بصت ليه:ربنا يبارك ف ابو بنوتك عشان هيا من غيره لا تذكر
إمام قرب منها وباس راسها:ويبارك ف بنوتي اللي نورت حياتي هقوم انا بقا اصحي ابي عشان الصلاه
????سبحان الله ????
تسنيم مسكت فيه:متصلي معايا هنا انا عمري م صليت جماعه نفسي تصلي معايا
إمام اتكلم بهدوء:حاضر بس هصحي والدي واجي نصلي سوي
تسنيم ابتسمت ليه وقعدت تراجع وتحفظ ف القران
إمام وهو بيصحي ابوه:بابا حبيبي قوم يلا عشان الفجر
محمد بص لـ إمام:صباح الخير يا حبيبي
إمام:صباح الخير يا حجوج
محمد قام اتوضي
يلا يا إمام عشان نصلي
إمام ابتسم انا هصلي هنا يا بابا
محمد: غريبه دي دانت اكتر واحد بتكون متحمس لصلاة الجماعه براحتك
إمام: معلش يا بابا تسنيم عايزاني اصلي معاه هنا
محمد: ماشي يا حبيبي علي راحتكم استاذن انا بقا
إمام: اذنك معاك يا حج
تسنيم
نعم
إمام: نعم الله عليكي يلا بينا نعرف تفسير الايات اللي هنحفظها
تسنيم ابتسمت : يلا بينا
إمام بمشاغبه: جايه ف اي حاجه
تسنيم بخبث: إمامي مبيقولش حاجه وحشه هو انا اطول اروح مع إمامي في حته
إمام: اه يابت ثبتيني انتي كدا تكسبي المره دي
تسنيم بضحك: ايوا بقا اول مره افوز
إمام: يلا يا غلبويه
وقعدو يعرفو التفسير ودا طبعا من كتب مع إمام وهو بيقراء ويشرح لتسنيم
وبعد كدا صلو الفجر وبعد التسليم
إمام: تسنيم
نعم
إمام قرب منها واخد ايديها في ايده وقعد يسبح عليهم
تسنيم بصت ليه
إمام: اي بتبصي كدا لي عايز نتقاسم الاجر سوي
تسنيم مسكت ايده وباست بطن ايده: انت نعمه هفضل طول العمر ادعي بعدم زوالها
إمام:مش لوحدك علي فكره
وقعد يسبح علي ايدها ويقول اذكار الصلاه وهيا تقول وراه
تسنيم جايه تقوم
إمام انتي راحه فين
تسنيم: ابدا هروح اجهز الاكل
إمام بهدوء:لسه بدرى وبعدين مفيش قومه من ع السجاده غير لما نخلص الورد والتسبيح والاذكار
تسنيم:م احنا قولنا الاذكار
إمام بتصحيح:قولنا اذكار الصلاه انما مقولناش اذكار الصباح
تسنيم: هو اي اهميته الاذكار
إمام بشرح:بص يا حبيبي الذكر عمتا ليه دور كبير جدا في استجابه الدعاء دي حاجه الحاجه التانيه طول ما ذكر الله علي لسانك او في قلبك يبعد عنك الشيطان لان الشيطان بيجي يديكي بس نبذه عن المعصيه وانتي بيبقي في ايدك الاختيار يتعصي ربنا يا تبعدي عنك الشيطان ووسوسته غير ان اذكار الصباح والمساء بتحفظك وغير طبعا الاجر والثواب عند الله واحنا عايزين قلبنا يكون عمران بذكر الله ولا اي يا حبيبي
????الحمدلله????
تسنيم بصت ليه بإبتسامة:عندك حق يلا قول عشان اقول وراك
وقلي اي الذكر اللي اقوله عشان اخد عليه حسنات كتير
إمام:في حديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم
عن أبي هريرة رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (كلمتان خفيفتان على اللسان، ثقيلتان في الميزان، حبيبتان إلى الرحمن، سبحان الله وبحمده، سبحان الله العظيم) رواه البخاري ومسلم
وسبحان الله 100 تكتب لك الف حسنه او تحط عنه الف سيئه
وسبحان الله وبحمد 100 حطت خطاياه، ولم يأت احد يوم القيامه بأفضل مما جاءبه
وطبعا الصلاه علي رسول الله تنفع وتشفع، يلا بقا نقول اذكار الصباح
تسنيم: يلا بينا قول وانا اقول وراك
إمام ابتسم ليها وقعد يقراء وهيا تقول وراه
(يابختك يا بنت المحظيظ اوعدنا يارب بعد امتحان المدخل انا تأكدت ان البنت ملهاش اللي بيت جوزها انت فين يا بو حصان مكسح ????)
إمام: بسم الله ماشاء الله النهار طلع
اللهم ادمها نعمه واحفظها من الزوال
يلا يا حبيبي شوف البيت محتاج اي ولو احتجتي مساعده نادي عليا انا هروح ارتب ورقي وانام ليا ساعه ولا حاجه عشان اروح الشركه فايق صحيني الساعه8
تسنيم بطاعه: حاضر
إمام دخل رتب ورقه وجهز حاجته ونام
وتسنيم دخلت المطبخ عملت الفطار وروقت البيت وعم محمد رجع من الجامع قعد ف البلكونه ومعاه المصحف بتاعه وقعد يقراء قران تسنيم بتبص في الساعه لاقتها
تمنيه الا عشره
تسنيم: اروح اصحي إمام
تسنيم دخلت بهدوء ولسه هتصحي إمام بصت ليه وقالت ف نفسها
هو دا طبيعي ان يكون الجمال دا كله ليا وشه فيه راحه وبراءة تخطف القلب اسم علي مسمي إمام وهو إمام فعلا فعلا عوض ربنا جميل اوي يااااه لو اقدر اترمي ف حضنك
بجد سعات بحس انك كتير عليا بس انا بحبك اه بحبك وبحبك اوي كمان
انت اللي لقيت فيه امان الاب وسند الاخ وحنان الام وخوف فاكر اول مره قعدنا فيها مع بعض قولت ف عقل بالي لما سألتني طلباتك اي طلبت الحنان والتقدير والحب والاحتواء زي مايكون انك سمعتني
بحبك يا إمام بحبك
وقالت بصوت مسموع: بحبك يا اجمل واحن وارجل راجل ف العالم بحبك
إمام سمعها لان نومه خفيف بس محبش يكثفها
تسنيم بهدوء: إمام يا إمام يلا يا حبيبي عشان متتاخرش علي شغلك
إمام فتح عنيه ببطئ وبص ليها
وهيا بصت ليه
تسنيم ف نفسها دا انت لو قاصد تهبلني مش هتكون ب الجمال دا انت اي يا اخي جميل ف كل حلاتك
وبعد كدا علت صوتها بنفعال: قوم يعم انت هتجيب اجلي قريب
إمام بص ليها بستغراب: انتي عندك انفصام يا بت انتي في واحده تصحي جوزها بالطريقه دي
عبو اللي يقولك صحيني تاني يا شيخه اوعي ابت
تسنيم: مهو مش معقول يعني اي دا
إمام بستغراب اكتر: اي دا اي انا مش فاهم حاجه تسنيم انتي سخنه يا ماما وقرب منها وحط ايده علي راسها
????استغفر الله ????
تسنيم بصت ليه واتكلمت بدون وعي: انت جميل اوي يا إمام انا مستحقش
إمام بص ليها مش عارف يضحك ولا يخدها ف حضنه: حبيبي انا مش ملاك ومش معصوم من الخطاء كل م في الامر اني لقيت اللي يرشدني لـ الصح اما بقي بالنسبه لانك متستحقنيش انا مش عايز اسمع الكلمه دي تاني انتي ليا وانا ليكي
تسنيم انتي جميله اوي والله بنت قمر تبارك الخلاق فيما خلق ومطيعه وبنت اصول كفايه انك مش عايزه تسيبي بابا مع ان اي بنت مكانك هتعوز انها تعيش لوحدها كفايه فرحتك لما بقولك علي حاجه في الدين انت والله لو لقيتي اللي يرشدك من صغرك كنتي هتبقي احسن مني الف مره تسنيم في حجات الواحد بيعملها لا ارديا بتبين معدنه فاكره اول يوم جيت فيه انتي مدخلتنيش غير لما عرفتي انا مين ومرضتيش تفتحي دي تربيه واحترام حاجه
اندفاعك وانا باكل وبابا قلي قوم دي طيبه وكرم ولما قولت ليكي علي فكره احمد مرضتيش تكسري بخاطري ولا خاطره ووافقتي
انتي بنت جميله اوي وانا محظوظ بيكي وبإذن الله مش هسيبك غير لما تبقي احسن مني
تسنيم بصت ليه وعنيها كلها دموع فرح وغصب عنها اترمت ف حضنه: هتفضل اماني وملجاءي وإمامي
بحبك
إمام بعده عنه: قولتي اي
تسنيم بمشاغبه: هتفضل اماني وملجاءي وإمامي
إمام بغيظ: اللي بعدها
تسنيم قربت منه تاني واتكلمت جنب ودنه بهدوء: بحبك ومحبتش حد قد حبك ومعرفتش الحب غير علي ايدك يا إمامي
وبعد كدا سابته ومشيت
إمام اقل م يقال عنه ان هو مصدوم لدرجه ان ابوه دخل عليه وكلمه وهو لا هنا
????استغفر الله????
إمام انتي يا بني هتتأخر ع شغلك
واد يا إمام
إمام:……..
إمام انتي يلا هو ماله الواد ده
إمام:……….
تسنيم جت عشان تشوفه لقيته ف الحاله دي قعدت تضحك عليه
محمد: هو الواد دا ماله
تسنيم بضحك: معرفش
اخير إمام فاق: ها بتقول حاجه يا والدي
محمد: حمد لله على السلامه كنت فين
إمام وهو بيبص لتسنيم: الله يسلمك
انا هقوم عشان اتوضي واصلي الضحي
قام وهو طالع قرب من تسنيم اللي واقفه: انتي اللي بقيتي خطر
تسنيم: اممم معلش عشان تحس بيا
إمام بحب: انا قلبي بيحس بيكي من قبل م يشوفك
تسنيم بصت ليه: يلا عشان هتتاخر علي شغلك يا هندسه
إمام بص بغيظ: فصلان بلا حدود استغفر الله
محمد بص ليه وقعد يضحك
وبعدين بص لتسنيم: عملتي اي ف الواد يا بنت
تسنيم ببراء: انا ونا مالي
محمد: اه منك يا اروبه يلا جهزي السفره
تسنيم راحت باسته من خده: حاضر يا حبيبي انت تؤمر
وبعد كدا راحت تجهز السفره
????الحمدلله????
إمام خلص وراح فطر ومشي وقبل ما يمشي باس ايد والده وقرب من تسنيم وباسها ف راسها وقرب من ودنها: مش هعديلك اللي انت عملتيه
تسنيم قربت منه وقالت ليه ف ودنه: دوق شويه من اللي شوفته يلا هندسه عشان متتاخر انا محبش حد يتأمر ع جوزي ويقوله اتاخرت ليه
وبعد كدا قربت منه اوعي تفكر تبص لوحده
إمام ابتسم : انا مليش ف الحرام وانتي عارفه كدا كويس لازم مراتي الشطوره تثق فيا اكتر من كدا
تسنيم بحب: انا واثقه فيك اكتر من نفسي بس بصراحه خايفه عليك منهم انت حليوه بردو
إمام ضحك: الله يسامحك يا بعيده
اوعي يا تسنيم خليني امشي
تسنيم: اتفضل ربنا يجعلك ف كل خطوه سلامه يارب
????لا إله إلا الله????
إمام راح الشركه وكان معاده بالظبط وحظه انو ركب مع مراد الاسنسير
إمام بابتسامه بشوشه تدل علي التفاؤل:صباح الخير يا مستر مراد
مراد بص ليه واتكلم برسميه:صباح النور ف معادك بالظبط
إمام بص ليه: عايز اكون قد ثقة حضرتك فيا يا فندم
مراد بعمليه:برافوا ياريت تستمر ع كدا بعد اذنك وخرج من الاسنسير
إمام راح قعد علي مكتبه ولقي عليه شغل كتير وبعد شويه لقي السكرتيره جايه ليه
بشمهندس إمام مستر مراد عايز حضرتك
إمام برسميه:اتفضل حضرتك وانا جاي وراكي
????سبحان الله????
إمام استاذن وبعدين دخل: حضرتك عايزني
مراد بجديه:ايوا اتفضل
إمام برسميه:تحت امر حضرتك
مراد:الفايل دا في موصفات لفندق ف العجمي وريني شطارتك عايز التصميم يكون علي مكتبي بكره
إمام ذوهل في الاول وبعد كدا ابتسم:حاضر يا فندم حاجه تاني
مراد استغرب ابتسامته وليه دايما مبتسم:هو انا ممكن اسالك سؤال
إمام: اكيد طبعايا فندم اسأل
مراد:هو انت لي دايما مبتسم كدا
إمام:وازعل ليه
مراد:معرفش بس كل واحد فينا ليه همه وفي حاجه بتحصل ف يومه بتزعله او ماضي حجات كتير
إمام لاحظ راحة مراد معاه ف الكلام ودا شئ فرحه: اشيل هم لدنيا ليه
وهي لاتسوي عند الله جناح بعوضه
اما بالنسبه للماضي ف احنا بادينا نمحيه ونعمل حاضر ومستقبل يريحنا وانا بحب ابتسم لان الرسول صلي الله عليه وسلم بيقول اي الابتسامة في وجهه اخيك المسلم صدقه،دا غير اني لما ابتسم في وش
حد اعرفه ان الدنيا لسه فيها خير ولسه فيها سعاده بس احنا اللي دايما بنحب نبص لـ الجانب المظلم بس
مراد بصله:امممم تفكير مش بطال علي مكتبك بقا
إمام طلع بس شايف نظره الحزن اللي ف عين مراد وعايز يمحيها بأي طريقه
????استغفر الله????
السكرتيره وقفته
مستر إمام
إمام غض بصره: نعم
السكرتيره برقه: تحب تشرب حاجه ابعتهالك
إمام اضايق من سوألها: لا شكرا وعلي م اظن انك سكرتيره لمستر مراد مش ليه انا لما احب اشرب حاجه هطلبها شكرا بعد اذنك
السكرتيره ف نفسها اي دا ماله اللي يشوفه ميقولش انه رسمي اوي كدا ياباي عليه
إمام دخل مكتبه وقد يقرا الفايل ويشوف الموصفات والطول والعرض
في مكتب مراد الشخص دا غريب جدا في تفكيره نفسي اكون بالبساطه دي نفسي ارتاح من الوحده
بعد فتره
قطع شرود مراد اتصال
مراد: الو ايوا يا مستر شريف
شريف:…….
مراد: حاضر تمام هضيف التعديلات
سلام
مراد قام من مكانه عشان يروح لـ إمام بنفسه يقول ليه علي التعديلات
بنفسه لان حس براحه مع إمام واتمني ان يكون صديقه بس مش بالساهل مراد يدخل حد حياته عمره م كان عنده صديق او صاحب وحس بالشعور دا مع إمام
لسه هيخبط ع الباب سمع صوت إمام وهو بيقراء قران واستغرب
فتح الباب ودخل لقي إمام بيصلي
مراد ف باله هو انا امته اخر مره صليت وليه حاسس بالراحه للشخص دا
إمام كان بيقراء سوره ق وبتأثير
خلت عين مراد دمعت وبعد كدا ساب المكتب ومشي بهدوء وساب الشركه كلها
????اللهم صلِّ علي نبينا محمد????
هو انا ليه مش بصلي يمكن اكون مش مرتاح عشان مش بصلي
ليه حاسس بتقصير ف حقك ربنا
الحياة شغلتني ولهتني ونستني ازاي اعيش انا لازم اتغير
وفضل يلف بالعربيه بتاعته
وهو عمال يسأل نفسه اسأله كتير
إمام خلص لقي السكرتيره بتخبط ع الباب
إمام: اتفضلي
السكرتيره : مستر مراد بيقول لحضرتك اتفضل دي شويه تعديلات
للفندق اللي حضرتك هتعمله
إمام مسك الفايل: تمام تقدري تفضلي
إمام اضاف التعديلات علي المشروع
بس حب يستفسر عن حاجه وخرج
راح لمكتب مراد
إمام : لو سمحتي يا انسه هو مستر مراد فين
اسمي هايدي ومستر مراد خرج
إمام: تمام
خلصو شغل وإمام روح علي البيت تعبان بسبب الضغط اللي عليه والمشروع اللي المفروض يقدمه بكره روح لقي احمد واميرة ف البيت ومريم اخت اميره اصغر منها بسنتين
طبعا تسنيم والبنات كانو قاعدين ف اوضه تسنيم وعم محمد وحمد ف الصالون
إمام دخل دور بعينه علي اللي واخده قلبه بس ملقهاش سمع صوت ضحك وهزار
عرف ان احمد هنا
يا اهلا وسهلا با احمد باشا اخبارك اي
احمد بمشاغبه: احسن منك بقا يا راجل متسألش ع اختك وتعرف عملت اي مع الدكتوره
إمام خبط راسه: والله انشغلت ف الشغل معلش حقها عليا المهم اخبارها اي
احمد ابتسم: هتبقي خال قريب حامل ف الشهر التالت ومريم جت تاخد بالها منها
إمام ابتسم بفرحه: مبارك عليك يا احمد ربنا يرزقكم بالذريه الصالحه يارب هيا فين عشان ابارك ليها،والبت مريم وحشاني اوي والله
احمد: عند مراتك
إمام باسف: اسف يا حج والله الواد دا لبخني ونسيت اسلم عليك وقرب منه وباس ايده
اما اروح اشوف اميره ومريم
او بمعني اصح يشوف اللي واحشته واللي حاسس اكنه متغرب عنها بقاله سنين
خبط ع الباب
تسنيم اصلا مس ساعه ما سمعت صوته وهيا مش ع بعضها عايزه تطلع تاخده بالحضن عايزه تشبع منه ومن ريحته واول ما هبط فتحت ع طول
إمام بص ليها بنظره كلها شوق وغرام وحنين وقرب منها وباس راسها وتكلم بهدوء جمب ودنها: وحشتيني لدرجه اني عايز ادفنك جوا حضني من شوقي ليكي
وبعد كدا بعد عنها
يا اهلا باالام المستقبليه والخاله المستقبليه
عامله اي يا مروم اخبارك اي يا ميرو
مريم راحت حضنته: اخبارك اي يا ابيه ليك وحشه والله
تسنيم كانت عايز تشدها من حضنه وتقول ليها وللعالم كله ان حضنه مالكها هيا وبس
إمام وهو باصص لتسنيم: وانتي كمان وحشتني اوي
اميرة: يلا هقرفكم بقا انا وابني
إمام بحنيه: براحتك يا حبيبي انت وابنك تعمله اللي انتو عايزنوه احنا عندنا كام اميرة يعني
مريم تلفونها رن طلعت تتكلم بره
واميره حبت تسيب إمام وتسنيم لوحدهم
إمام قفل الباب وقرب من تسنيم ولسه هيحضنها
تسنيم بغيظ بتحاول تدريه: ممكن ايدك وتغمض عينك
????استغفر الله ????
إمام ابتسم ومد ايده: اتفضلي
تسنيم مسكت ايد إمام وعضتها
إمام بتأوه: اه يا عضاضه طب لي طيب انا عملت اي
تسنيم قربت منه وضربته ف صدره: داخل عمل تحضن ومنشحك اوي لا وكمان بتقول ليها يا حبيبي انا بس اللي يتقالي حبيبي مفهوم تسنيم كانت كل كلمه بتقولها بتخبط إمام بغيظ ف صدره
إمام استني لما خلصت خالص وشدها غصب عنها ف حضنه بهدوء وصوت اشبه بالهمس: هششش اهدي خلاص عندك حق مفيش حد ف الدنيا دي حبيبي غيرك انتي بس اللي حبيبتي ومراتي وعشقي الاول والاخير
وبدا يتكلم بصوت فيه عتاب: وبعدين هيا دي حمدلله على السلامة اللي تتقال لجوزك بعد يوم تعب وشغل وارهاقك
تسنيم طلعت من حضنه وبصت ليه
واتكلمت بحب وحنيه: اسفه يا حبيبي حقك عليا بس بصراحه مقدرتش استحمل اشوف حد ف حضنك حتي لو اختك
إمام شدها تاني ف حضنه واتكلم
بصوت مرهق وتعبان لقي راحته ف حضن حبيبه: تاني غلطه اهي
متطلعيش من حضني كدا مره واحده قلبي بيتعب لما بتبعدي عنه كدا مره واحده سبيه يرتاح شويه من اللي شافه طول اليوم وشدد علي حضنها اكتر ورفعها لمستواه
تسنيم كانت اكتر منه وهو وحشها اوي ف مصدقت
ودفنت وشها رقبته واتكلمت بصوت
طالع بالعافيا: وانا مقدرش ع تعب قلب حبيبي ع فكره انت كمان وحشتني اوي
قطع لحظهتم الرومنسيه اميرة
إمام يا إمام افتح مايصحش كدا
تسنيم بتتحرك ولسه هتطلع من حضن إمام
إمام بتعب: قولت اي انا لسه ملحقتش اشبع منك سيبك منها انتي مراتي واحنا مبنعملش حاجه غلط
تسنيم بخجل: ايوا بس هيا دلوقتي تفكر
إمام قرب اكتر من ودنها بهمس: تفكر اي
تسنيم دفنت وشها ف رقبته: بس بقا مش كفايه اني بقيت بعمل حجات انا مش عارفه بعملها ازي
إمام استغرب: حجات اي
تسنيم بخجل: زي دلوقتي
إمام ضحك: لا اتعودي ع كدا
تسنيم: طب ممكن تسبني مينفعش كدا قلة ذوق لما نسبهم لوحدهم كدا
إمام سابها بشئ من الحزن: حاضر، اما اشوف كائن الرخامه اللي بره دا عايز اي
تسنيم لما إمام سابها حست بفراغ كل الامان اللي كانت فيه راح ياااه لدرجه دي انا مش عارفه انا حبيته امته او ازاي بس اللي اعرفه انو بقا
روحي وحياتي
إمام فتح لاميرة بغيظ: خير
اميرة برخامه: قافل الباب لي
إمام بص ليه بغيظ: واحد عايز يقول حاجه لمراته من غير ما حد يقاطعه مالك انتي بقا اش حشرك
وبعدين بص لتسنيم بحب:حبيبي ممكن الغداء عقبال ما اصلي
تسنيم بصت ليه بحب:حاضر
مريم جت:ابيه بعد اذنك هروح لنهي
صحبتي اللي ف العماره اللي قابلنا
لسه رنه عليا وبصراحه وحشتني اوي
إمام بص ليها:روحي يا مريوم مفيش مشكله المهم متتاخريش
تسنيم وقفتها واتكلمت بطيبه وكرم:مريم يا حبيبتي استني اتغدي وبعدين روحي
مريم بصت لتسنيم:شكرا يا سيمو بس بجد مش قادره اكل الحمدلله شبعانه
إمام بص لتسنيم:سيمو؟!!
مريم:ايوا انا بدلعها بكدا
إمام:طيب اما اروح اصلي
تسنيم راحت تحضر الغدا وإمام صلي بس كا العاده بيحب يقراء صفحه من القرآن بعد كل فرض بس هو فيه عاده انو لما بيقراء قران بيقراء بصوت وبينسي نفسه
تسنيم دخلت الاوضه ولسه هتتكلم سكتت ودخلت بهدوء عشان ميحسش وقعدت تسمعه
إمام خلص وقفل المصحف وفضل مكانه:لو بتحبي صوتي اوي قولي متكسفيش دا انا زي جوزك بردو
تسنيم بصدمه:انت حسيت بيا ازاي دا انا داخله ع طرطيف صوابعي
إمام قام من ع السجاده:قلبي كان بيحس بيكي وانت ف دوله غير الدوله ف ما بالك بقا لما نبقي انا وانتي ف بيت واحد واوضه واحده
تسنيم:بس بابا قالي انك لما بتقراء قران مبتحسش بحد حواليك
إمام بتصحيح: مبحسش بحد انتي مش حد انتي مراتي وحطي تحت كةمة مراتي دي مليون خط مراتي اللي مخلوقه من ضلعي لازم احس بيكي لانك حتة مني
تسنيم:ازاي يعني مخلوقه من ضلعك
إمام:بص يا حبيبي احنا مش ولاد ابونا ادم وامنا حواء اهي امنا حواء دي مخلوقه من ضلع ابونا ادم والرجال بتصف بـ ادم والنساء بتصف بـ حواء فهمتني
تسنيم بحب:ومين معاك ميفهمش
انت احساسك بيوصل قبل كلامك
إمام بص ليها ونفسه لو يدخلها ف حضنه ويدفنها جوا قلبه :طب انا بقول نقوم عشان ميحصل حاجه نندم عليها بعدين
تسنيم فهمت كلامه وقامت جري
إمام ضخك عليها: هتجنيني يا تسنيم انا بقيت حاسس اني زي المراهق اللي عنده 18 سنه
مريم نزلت وبتكلم صحبتها ف الفون ومندمجه معاها اوي
مريم: والله وانتي كمان وحشتيني اوي يا نهي
نهي: انا هطلع اقف ليكي ف البلكونه
مريم : ماشي سلام
ولسه هتقفل الموبايل
تخبطها عربيه
مريم: ااااااااااااه
نهي: مـــــــــــــريــــــــــــــــــــم
ياتري مين اللي خبط مريم