رواية صعيدي مودرن الفصل الرابع 4 بقلم حنين عادل
بتوصل فرح لبيتها وبتقعد وحيدة وشاردة
بتروح تفتح..
فرح: عمي؟!
العم: ايوه اذيك يا بنتي
فرح: الحمد لله ياعمي خير
العم: ايه يافرح مش هاتقوليلي اتفضل ولا ايه
فرح : اتفضل يا عمي
دخل عمها وفرح متوترة ومستغربه لأنها عارفه ان عمها مش بيجي من وراه خير
فرح: خير يا عمي
العم: بطمن عليكي يا حبيبتي
فرح: الحمد لله
العم: انا مش عاجبني انك قاعدة لوحدك وكلام الناس كتير.
فرح: ااه اظهر وبان علي حقيقتك يا عمي انا عارفه انك مش بيجي من وراك خير.
العم: احترمي نفسك يا قليله الادب ما تنسيش اني عمك
فرح: مين اللي قليله الادب يا سمير لأ احترم انت نفسك وانا ماليش أهل فاقعد باحترامك وانا فاهماك كويس اوي وفاهمه انك طمعان فيا انت وعمرو ابنك اطلع برا بيتي احسنلك وما شوفش وشك تاني
العم سمير بعصبيه: هتندمي يا فرح وربنا لأندمك علي قله ادبك دي
بتقعد علي الكنبه وهيا بتحبس دموعها بتمسك تليفونها وبترن علي أسر ..
بيرد أسر عليها..
أسر: حياتي ليكي
فرح ساكته ومش بتتكلم
أسر: مالك يافرح ياحبيبتي
فرح وهي تبكي: شوفت ابوك عمل ايه يا اسر ..
وحكت ليه اللي حصل..
اسر: مش عارف كلمته كتير يسيبك في حالك لحد ما قطعته وما فيش فايده فيه انا مش عاوزك تزعلي وسيبك منه وما تتضايقيش انا محبش اشوفك زعلانه اهدي يا حبيبتي
فرح: بارتياح خلاص ارتحت وهديت مش عارفه من غيرك كنت عملت ايه..
اسر: انا عارف ان مفيش مني ههه حياتي ليكي
فرح : ماااشي باااي انا هاروح انام عشان اصحي للشغل بدري
اسر: فرح هارون بتنام بدري يادين النبي هههه
فرح: تصبح علي خير
اسر: وانتي من اهلي
بتقفل فرح التليفون اسر بيخفف عنها كتير من معاناتها اسر هو الحاجه الحلوة الوحيدة اللي في حياتها
بتروح فرح تنام وهيا خايفه من بكره خايفه من الدنيا وخايفه من الأيام..
ادم بيوصل البيت وبيرن تليفونه..
بيرد ..
ادم: الو اذيك يا جدي
الجد: اذيك يا ولدي اخبارك ايه
ادم: الحمد لله يا جدي
الجد: عملت ايه في الموضوع اللي چلتلك عليه
ادم: مش هنبطل كلام في موضوع التار ده انا عندي اللي اخاف عليه عندي اختي يا چدي مين اللي هيخلي باله منها .
الجد: وهتنسي تار ابوك يا ولدي وعنديه راجل يعرف يجيب له حقه
ادم: انت عايز تدمرلي حياتى وبس سيبني في حالي يا جدي سيبني في حالي
الجد: كنت مفكرك راجل تعرف تجيب حق ابوك
ادم: ما عدتش عايز دم يا جدي عايز اعيش بسلام
بيقفل جده في وشه السكه ..
بيقعد قدام وهوا متعصب ومتوتر بيستعيذ بالله من الشيطان وبيدخل ينام..
جاء الصباح وكالعاده قام ابطالنا من نومهم
فرح بتجهز وبتشرب النسكافيه
وادم بيشرب قهوته
وبيجهزوا وبيروحوا شغلهم..
فرح بتوصل وادم في نفس اللحظه للشركه
فرح بتتخبط فيه فا بتقع في حضنه
بيوقف الوقت لثواني وكأن مافيش ناس كأن الدنيا ليهم لوحدهم ادم بيسرح في عينيها اللي كل مابيقرب منها بتسحره وقلبه بيدق قوي بالقرب منها..
فرح وهي بتبعد عنه بإحراج: اسفه ما شفتش حضرتك
ادم وهو عرقان وقلبه بيدق بقوه: عادي مش مشكله
ومشي كل واحد علي مكتبه
ادم قاعد علي مكتبه بيفكر فيها وبيقول لنفسه : هوا انا حبيتها معقول بالسرعه دي معقول في حب من النظره الأولي..
بيقاطع تفكيرة دخول فرح..
فرح: استاذ ادم دي الفاكسات والايملات بتوع الصفقه ...
ادم بيقف وبيقرب منها وبيشدها في حضنه ..
وبيقرب من شفايفها ..
بتحاول تزقه مش بتقدر بتدوس علي رجله جامد
وبتديله قلم ...
بيمسك ايديها..
ادم: حرم ادم القناوي ماتمدش ايدها عليه عشان ما اكسرهاش
فرح: حرم مين انت اتجننت
ادم : مراتي برده ما ينفعش تشتمني
فرح: لأ انتي اتجننت خالص
ادم: بحبك وهاتجوزك
فرح: انا عمري ما تجوز واحد زيك دا بعدك
ادم: بقولك هتبقي مراتي
لقت فرح ان المجادله معاه مافيش منها فايدة فاخرجت من المكتب وهيا متعصبه ..
فرح لنفسها: دا انسان وقح ماعدش ينفع اشتغل معاه تاني
روحت شقتها وهيا بتلعن اليوم اللي اشتغلت معاه فيه ..
فرح: انا كنت ناقصه مشاكل انسي الشغل يا فرح عند الحيوان ده انا كنت ناقصاه ده كمان....يتبع