رواية ابناء الجبالي الفصل الرابع 4 بقلم رنا احمد
رنا احمد عماد...
بارت 4....
في ڤيلا الجبالي...
كانوا واقفين وكلهم بيبصوا لبعض الصدمه الي بيسمعوه ده أشبه بالكابوس معقول حاجه زي دي تحصل بين ولاد الجبالي الا منه الي كانت بتبصله بصدمه ايه الي خلا جاسر يعمل كده معقول جاسر يكون عرف بعلاقتها ب ريان معقول عمل كل ده علشان يحميها اسئله كتيره بس في الاخر دخلت في حضن هند بوجع وكسره خلاص اتفضحت والكل عرف بغلطتها الي مش هتتغفر ابداااا...
قرب منه حسن بوجع وكسره/انت تعمل كده يا جاسر تعمل كده في بنت عمك الي المفروض انك تغطيها بدل ما تعريها انت بايدك .
جاسر بدمع ومراره/انا اسف يا جدي وزه شيطان انت عارف انا بحب منه من زمان وهي مشمدياني
وش كان لازم اعمل اي حاجه علشان تبقا ليا انا اسف يا جدي اسف ليكم كلكم ..
ادهم بصدمه /الا انت يا جاسر محدش يصدق انك تعمل كده ابدا ..
منه بدموع وقهره/بس انا عايزه اتكلم ..
جاسر بغضب شديد/انتي تخرسي خااللص مش عايز اسمع صوتك فااااهمه ..
وطت رأسها بدموع وقهره ...
سليم بحده /استغفر الله العظيم يارب احنا لازم نجيب المأذون دلوقتي حالا .
حسن بغضب /كل واحد يشوف حااله ومحدش يدي قرارات وانا عايش يا سي سليم فااهم..
سليم باحترام /انا اسف يا جدي .
حسن بغضب /يالا كل واحد يشوف وراءه ايه وانتي يا بت مش عايز اسمع صوتك خاالص ده لسه الي هتشوفيه مني يا بنت الكلب يا رخيصه ..
جاسر مستحملش إهانتها /جدي من فضلك كفايه الغلط غلطي وانا معترف بيه وهصلحه .
حسن بحده /لساك بدافع عنها تعال معايا اوضه المكتب لازما نتحدد شوي يادكتور...
جاسر بقلق من نظرات جده /امرك يا جدي .
في عربيه سليم ...
كان سايق سليم وهو شارد جدا ومش مصدق الي حصل ..
داليا بهدوء /ممكن تهدأ شويه كل أنسان بيغلط وربنا غفور رحيم...
سليم بضيق /بس غلط عن غلط يفرق اخر كنت اتخيلها أن ده يحصل بين اتنين من ولاد الجبالي كل ده كانوا بيغشونا وهما واقعين في كبيره من الكبائر استرها علينا يارب ..
داليا مسكت أيده بعفويه /أن شاء الله كله هيبقا كويس ...
سليم بص لعينيها الجميله سحبت أيدها علطول بخجل ...
قرب منها سليم بهمس /علي فكره انا جوزك والله لو ناسيه يا عني....
داليا ابتسمت بخجل /لا مش ناسيه بس ممكن بقا تعزمني علي عصير قصب قبل الجامعه .
سليم غمزها /عينيا يا قمر ...
في شقه حياه البسيطه ...
كانت داخله حياه وهي ماسكه شنط اكل ولبس دخلت جرت عليها اختها نور الي عندها خمس سنين ..
حياه حضنتها بحب /حبيبه قلبي وحشتيني اوووي ...
نور ببراء/وانتي كمان يا حياه جبتلي حاجات حلوه ..
حياه بابتسامه حزينه /ايوه يا نور عيني.
شهد بحده وزعيق/لسه بدري يا ست هانم كنتي فين كل ده ومين البيه الي بعت الاكل لاحتك اخر الليل انطقي ..
حياه بدموع وقهره/ملكيش دعوه يا شهد كنت مطرح مكنت انتي ايه الي جابك ها روحي للعالم الي انتي فيه بعيد عننا .
شهد مسكتها بحده/لا يا روح امك اسمعي كلامي ده كويس كفايه انا ضيعت مش هستنا لما أنتي كمان تتضيعي سامعه وما شاء الله كل الحاجات دي من الليله الي قضتيها مع سعه البيه لا ده بيدفع كتير بقا ...
حياه بدموع وحده/لا لحد كده كفايه واعرفي أن اختك اشرف من الشرف فاهمه ولا لا ..
شهد بحده /انا مش هسيبك لما تتضيعي فاهمه انا روحت الشركه وعرفتهم لو شعره اتلمست منك عمرهم هيبقا التمن ..
حياه لطمت علي وشها /يا نهار اسود ومنيل انتي روحتي الشركه قوليلي قابلتي مين وقولتي ايه اتكلمي ..
في الجنينه ....
كان قاعد ادهم وهو بيخلص بعد الملفات دخل ريان وقفه ادهم ..
/استني عندك هنا .
ريان بغيظ/ايه يا عم انا داخل كمين فيه ايه.
ادهم مسكه من دراعه بحده..
/اتعدل بقا في الكلام واسمعني حياه فين البت مببتش امنبارح في البيت قسما بالله يا ريان لو كنت اذيت البت لهتشوف مني الي عمرك مشوفته ....
ريان بغيظ شديد /يا عم اهدا كده علي نفسك هو انت بتكلم قتال قتله ولا ايه وبعدين خلاص حياه في البيت معززه مكرمه تمام سبني بقا ادخل اكلم جدي في موضوع كده ..
ادهم بحزن شديد/متتكلمش مع جدك في أي حاجه ترفع ضغطه الله يخليك كفايه الي احنا فيه ...
ريان باستغراب /ليه ايه الي حصل ..
ادهم بتنهيده /هقولك ...
في جناح منه وهند...
كانت منه عماله تعيط وتخبط علي دماغها .
هند بدموع /كفايه كده بقا حرام عليكي انتي حامل ..
منه بدموع وهي بتلطم علي وشها/يارتني كنت موت كنت موت واضح أن جاسر عارف كل حاجه وعارف أني حامل من ريان ومع ذلك طلع نفسه هو الجاني علشان يحميني وانا مستهلش ..
فجاه دخل ريان وخبط الباب جامد ..
هند بغضب /انت ايه الي جابك هنا وفيه حد يدخل كده ايه داخل زريبه ..
ريان بحده /اخررسي يا بت مش عايز اسمع صوتك عملتيها يا منه فاكره انك كده كسبتي عشتي دور الضحيه..
منه بدموع وكره /لا انا مش ضحيه انا زباله زيك بالظبط واحنا الاتنين منستهلش في حياتنا حد زي جاسر ..
ريان بحده /الجوازه دي مش هتم سامعه الزفت الي في بطنك ابن الحرام ده ينزل وشوفلك حد تاني غير اخويا يشيل قرفك فاهمه ..
مشي ريان وقعت هي علي الارض بدموع..
/ياررررب ارحمني ياررررب ...
قدام محل العصير ...
كانوا طالعين مع بعض وهما بيضحكوا فجاه داليا اتفزعت وهي شايفه حد موجه السلاح ناحيتها صرخ ..
/سليم حاسب يا سليم ..
سليم خرج مسدسه وخدها في حضنه وفعلا قد يخلص عليهم لكن طلقه غدر اخترقت دراعه صرخت داليا ..
/سليم ....
في مكتب حسن ...
دخل جاسر وقعد قصاد جده ..
/خير يا جدي اتفضل انا سامعك ..
حسن بهدوء /طول عمري اقول عليك قلبك قلب طفله وعامل كيف العيل الصغير وطول عمرك بتتضحي علشان اي حد بس التضحيه المره دي كبيره اوووي يا ولدي ..
جاسر بارتباك /قصدك ايه يا جدي ..
حسن بقوه /منه حامل من ريان مش منك انت اوعاك تفتكر أن ممكن فيه حاجه تحصل هنه انا معرفهاش علشان كده بقولك تتضحيتك المره دي متنفعش ريان هو الي غلط هو لازم يتحمل نتيجه الي عمله يكتب علي البت والي في بطنها ينكتب باسمه ..
جاسر قام بفزع /لا يا جدي لا ريان مش عاوزها عمره محبها هي الي غبيه انا اكتر واحد يعرف ريان لو ضغطنا عليه يتجوزها هيدمرها اكتر من كده انا احنا لازم نحميها بس طبعا لازم نتصرف في موضوع الجنين لازم ينزل في اسرع وقت .
حسن بجديه/ربنا معاك يا ولدي ..
في اوضه جاسر ....
دخل جاسر لاقا ريان واقف في البلكونه بيشرب سيجارته بغضب..
جاسر بحده /مالك في ايه .
ريان بحده/جاسر ممكن افهم ايه الي أنت بتعمله ده دي بت رخيصه ومتربتش ووو ...
صفعه قويه نزلت من جاسر علي وشه واتكلم بغضب ..
/اخررس قطع لسانك انت لسه هتتكلم مش كفايه الي عملته .
ريان بصدمه /انت عرفت ....
جاسر بسخريه وجع ومراره/طبعا عرفت بس عمري مهنسا وصيه عمك الله يرحمه لما وصانا علي بناته علشان كده انا هتجوز منه ...
ريان بغضب /و ابن الحرام الي في بطنها ايه هتستر عليه هو كمان انا مش عايز اي حاجه تربط بيني وبين البت دي يا جاسر ..
جاسر بسخريه وجع/اطمن الي في بطنها هينزل لانك قولت ابن حرام وربنا يقويني بقا علي كسرتكم ليا انتوا الاتنين.....
ريان بحده/قسما بالله لولا عرفت انك بتحبها وعايزها طول عمرك كنت منعت الجوازه دي باي شكل ..
جاسر بدموع وقهره/لا يا شيخ أنت فاكر اني مبسوط كنت عايزها نضيفه مش هفضل طول عمري حاسس لمستك ليها وأنها كانت في حضنك أو حاجه تتزرغ في رحمها كانت منك آمنوا دبحتوني بسكينه تلمه ...
ريان بدموع /انا اسف ....
خرج ريان بسرعه قعدت جاسر مكانه وهو بيردد
/يارب يارب خليك معايا يارب ..
في المسنشفي ...
كان قاعد سليم علي السرير وهو رابط دراعه وداليا عماله تعيط ..
سليم بابتسامه /خلاص بقا والله العظيم انا كويس اهدي ..
داليا بدموع /انا مش قادره انسا شكل دراعك انا قولت خلاص دمك هيتصفا وتموت ...
سليم بغيظ شديد/يا شيخه فال الله ولا فالك استغفر الله العظيم مستحيل تكملها حلوه لآخر اووووف يالا نروح يالا .
داليا بضحكه خطفته /هههه يالا ..
في الشركه ...
كانت واقغه حياه مع شهد .
حياه مسكت أيدها /اهو ادهم بيه جاي يلا اعتزريله بقا علي الي انتي قولتيه بس اوعي تجيبي سيره باي حاجه...
شهد بغيظ شديد/خلاص فهمت هي صوره روحي بقا ....
مشت حياه ودخل ادهم بصلها بغيظ ...
/انتي تاني هو ايه انتي فاكره أن هنا كباريه النجوم ولا ايه كل شويه هتنطي هنا ..
شهد بغيظ/تصدق بالله انا غلطانه أن جايه اعتزرلك صحيح أن ليك حاجه عند الكلب .
ادهم بصدمه /كلب طب اخرجي من هنا بدل ما اوريكي العربجه الي جوايا لتكوني فكراني ابن ناس ولا حاجه ...
شهد بغيظ /لا يا اخويا ما هو باين عليك عن اذنك انا عملت الي عليا سلام ..
ادهم بغيظ شديد/اوووف ايه البت دي ..
في حنينه الفيلا...
كانت قاعده تفاحه بحزن شديد قرب منها حازم وهو معاه هديه .
/العسل عامل ايه..
تفاحه ابتسمت اول ما شافته ..
/كويسه دي علشاني يا حازم ..
حازم بابتسامه/طبعا مبروك يا تفاحه قلبي علي المجموع ...
تفاحه بابتسامه طفوليه /الله يبارك فيك يارب ....
كان واقف حسن وشافهم اتكلم بحده ..
/شكلك كده يا زينب بتك مش ناويه تخليكي تأكلي عيش هنه ...
في شقه ريان وحياه ..
دخلت حياه ريان كان نايم علي الكنبه وعنده صداع جامد ..
حياه بهدوء /مساء الخير..
ريان بصداع جامد /ادخلي حضري العشاء خليني اخد مسكن دماغي هينفجر ..
حياه وهي ماسكه اكياس الاكل /حاضر ..
حضرت الاكل بس اتفاجات أن ريان راح في النوم قربت منه فضلت تدلكله رأسه وتكلم نفسها ..
/قد ايه من قريب شكلك ملاك وجميل حتي الحاجات الي بعتها لأختي تقول انك حنين اووي يا ترا ليه مخبي كل الحنيه دي اه لو تفتحلي قلبك ساعتها هكون ملك ايديك ورهن اشارتك....
فجاه تليفونها رن قامت بعيد وردت بس بس صرخت لما سمعت الكلام ....
/ايه بتقويلي ايه...
في القسم ...
كانت داخله حياه هي وادهم وهي بتعيط ..
/انا اسفه يا ادهم بيه اني دخلتك مكان زي ده بس ماليش غيرك اروحله ويقف جمبي ..
ادهم بجديه / أن شاء الله خير ..
دخل الوكيل النيابه وطبعا رحب بيه جدا ...
ادهم بجديه/هي مالها البنت دي يا امجد .
امجد بحده /البت دي ممسوكه دعاره يا ادهم انا مش عارف انت عارف الاشكال دي منين ايه علاقتك بيها ....
حياه بدموع /ده كدب يا حضره الضابط اقسم بالله اختي مظلومه ده فيه واحد ابن حرام عينه منها وهي مش عاوزاه اكيد هو السبب ..
دخلت شهد وهي بتعيط وبتبص في الأرض ادهم صعب عليها شكلها اووي كلم امجد...
/امجد انا عايز اضمنها ...
امجد بحده /لاسف مش هينفع يا ادهم تخرجها انت ملكش اي صفه ليها علشان تخرجها ..
ادهم خرج بطاقته وحطها علي المكتب ..
/تمام علي العموم نص ساعه وهبقا جوزها وهكتب عليها وهتبقي مرائتي علي سنه الله ورسوله....
شهد بصدمه /ايه ...
في جناح منه وهند...
كانت بتلم سجاده الصلاه وبتعيط دخل جاسر بجمود وسخريه ...
/تقبل الله يا شيخه منه ..
منه بدموع وندم/عندك حق تقول اكتر من كده انا استاهل اي حاجه بس والله العظيم عمري مهنسا الي انت عملته وهعيش خدامه تحت رجليك ...
جاسر بحده /انتي فهلا هتعيشي كده المهم جهزي نفسك بكره علشان هعملك عمليه الإجهاض..
منه بدموع /حاضر ربنا أن شاء الله هيسامحني.
جاسر بحده/اتمنا ...
في المندره ...
كانوا متجمعين كلهم حوالينا سليم دخل ادهم ومعاه شهد الي باصه في الأرض ...
حسن باستغراب /مين البت دي يا ادهم ..
ادهم بجديه /دي مرائتي يا جدي ...يتتتبع.
هستنا تفاعلكم الكبير وتعليقاتكم مش عايزه تم ياريت تشاركوني رايكم دمتم بخير وعافية...