رواية الدميمة والوسيم الفصل العشرون 20 بقلم جهاد محمد
اقترب خالد منهم وبدخلة الامل الكبير معرفة مدفن زوجته "
وقف عماد مصدوم من رأبت خالد"انت مستحيل
استدار عماد ينظر لأخته احلام التي كانت خلفة
بحث عنها في جميع الحديقة بعيونة "راحت فين دي
خالد:عماد انا كنت بدور عليكم بقالي كام سنه مكنتش اتوقع أن القيكم صدفة'هو انت قريب خالد
ظل عماد صامت لا يصدر منه اي تعبير
خالد :ساكت ليه يا عماد "انا عارف انك مش طايق تشوف وشي بعد الي حصل لأحلام
خالد:انت رجعت أمتي من امريكا
خالد:بقالي اكتر من شهر "حاولت اوصلك أو اوصل لعمي مصطفي عشان اعرف مكانها
عماد:مدام انت عايز تعرف مكنها بعدت عنها ليه كل المدة دي
خالد:منا لسه بقولك دورت عليكم كتير
اتي خالد الصغير يركض في أحضان خالد بعد مرائ
خاااااااالد انت جيت
حملة خالد وهو يضم بقوة:أيوة جيت يا نصاب
بقالي يومين مش بتيجي قولت لازم اطمن عليك
خالد الصغير:غصب عني مامي مكنتش بتخليني اروح المدرسة حتي أسأل خالو عماد
خالد:خالة عماد 'ايه ده يا عماد انت ليك اخت تاني غير احلام
عماد:لا طبعا مليش غيرها وانت عارف
خالد:انا مش فاهم حاجة
عماد:وحياتك ولا انا 'انا حاسس نفسي في فلم مصري قديم قديم
خالد:طيب ممكن تفهمني خالد يقربلكم ايه وفين مدفن احلام
عماد:ايه مدفن مين مش فهمك
خالد:مدفن اختك يا عماد عايز اعرف احلام مدفونة فين
.......................
دخلت احلام غرفتها ثم أغلقت الباب وهيا تأخذ نفسها بصعوبة جلست علي فراش وهيا تضع يداها علي قلبها
هيعرف الحقيقة "اعمل ايه اعمل ايه بس ياربي
انزل احكيلو كل حاجة طيب اقلو ايه بس
سمعت احلام طرق الباب "مين قلتها احلام بخوف
مازن:انا مازن يا احلام في ايه يا بنتي افتحي
فتحت احلام الباب تنظر لأخوها الكبير'مازن
مازن:في ايه جريتي من الحديقة ليه بعد ما شفتي الراجل ده وعماد مالو اتغير ليه اول مشافو
احلام:هما فين يا مازن
مازن:عماد اخدو ودخلوا غرفة المكتب 'ممكن اعرف في ايه
احلام:ببكاء في مصيبة مصيبة يا مازن
مازن:طيب اهدي واحكيلي في ايه
احلام:الراجل الي تحت ده يبقي خالد جوزي
مازن:بصدمة ايه جوزك
..........................
نزلت سامية من سيارة الأجرة أمام بوابة الفيلا ثم دخلت الي داخل الحديقة تبحث عن اي حد موجود
اقتربت من بوابة داخلية لكي تطرق الباب
فتحت لها الخادمة 'مين حضرتك
سامية:انا سامية كنت بسأل عن مدام احلام هيا موجودة
انتظرت سامية رد لكي تتأكد من كلام الجارة
ابتسمت الخادمة وهيا تقول' اه موجودة فوق في غرفتها
شهقت سامية بصدمة:يعني احلام موجودة
الخادمة:أيوة فندم موجودة 'اتفضلي وانا هندهلها
لحضرتك "دخلت سامية الي داخل الفيلا تنتظر مجيئ احلام لكي تتأكد أنها هيا حقيقي "ثم تفاجئت بخالد ابنها داخل غرفة المكتب 'كان الباب مفتوح وكان واضح عماد وخالد وهم يجلسون أمام بعض علي مكتب
اقتربت من الباب لكي تدخل عليهم لكي تفهم اللغز العجيب
قام خالد وهو ينظر لوالدته بذهول 'ماما انتي ايه اللي جابك هنا'
سامية:انت ايه الي جابك يا خالد عرفت منين
خالد:عرفت ايه يا ماما انا جيت هنا صدفة حتي مكنتش اعرف ان هنا أهل احلام الله يرحمها
نظرت سامية لعماد بغضب' هتكلم انت ولا اتكلم انا
قام عماد وهو يقترب منها' هيا الي هتتكلم بنفسها
خالد:هو في ايه انا مش فاهم حاجة
...................
مازن:بغضب 'الحيوان الحقير ابن...... كل ده يطلع منه
احلام:مكنتش اتوقع كل ده يطلع من احمد
مازن:عماد كان عنده حق
احلام:اعمل ايه يا مازن أنا خايفة انزل احكي لخالد
مازن:لازم تنزلي احكيلو كل حاجة لازم يا احلام
احلام:أنا خايفة اخسرو يا مازن خايفة ميصدقنيش انت متعرفش هو دلوقتي متعلق بيا ازاي واد ايه اتعذب
مازن:مفيش مفر يا احلام 'الاحسن تنزلي تحكي ليه كل الحقيقة بنفسك ولازم يعرف الولد الي تحت ده ابنه
دخل عماد في هذه لحظة " طبعا لازم يعرف خلاص يا
احلام ام خالد عرفت انك عايشة انزلي بنفسك
عرفيه انك انتي احلام مش لمي وان الولد الي متعلق بيه اوي ده يبقي ابنه يا احلام انزلي ورجعي جوزك تاني ليكي
بدل متخسريه لو عرف الحقيقة من حد تاني
........................
نفخ خالد بديق'يعني مش عايزة تقولي في ايه
سامية:لما اعرف انا في ايه اهو كلها حبه ونعرف الحقيقة
خالد:حقيقة ايه يا ماما متخلنيش زي الاطرش في الزفة
طرق خالد الصغير الباب'ممكن ادخل
ابتسم خالد له'طبعا يا خلود تعالي اعرفك علي ماما
دخل خالد وهو ينظر لسامية' هيا دي ممتك
خالد:اه ياسيدي خالد ممتي حببتي هيا دي
خالد الصغير:انا كمان هعرفك علي ممتي
سامية: مين ده يا خالد
خالد:ده الولد الي حكتلك عليه يا ماما بس معرفش يقربلهم ايه هنا
بث شك داخل سامية بعد معرفته اسمه وتعلق خالد بيه بدون سبب "هياا ممتك يا حبيبي اسمها ايه
نظر لها خالد وهو يبتسم' ماما احلام
تغير تعبير خالد بعد سماع اسمها'احلام مين يا خالد
خالد الصغير:ماما يا خالد زي دي مش هيا ممتك
خالد:انا انا مش فاهم حاجة ازاي احلام امك وهيا ماتت وهيا مراتي ازاي
انا هفهمك يا خالد هفهمك كل حاجة
وقف خالد وهو ينظر لمي بصدمة'انتي هنا ازاي
دخل بجوارها خالد ومازن 'عماد'اهدي خالد
لو سمحت يا طنط سامية تعالي معانا برة خليهم
يتكلمو مع بعض علي رحتهم
قامت سامية وهيا معلقة نظرها علي احلام بذهول
اخذها عماد من يداها 'تعالي معايا وانا كمان هفهمك كل حاجة
خرجت معهم سامية ثم أغلقت الباب علي خالد واحلام
خالد:انا مش فاهم حاجة عايز اعرف في ايه
اقتربت احلام منه كانت لا يوجد مسافة بينهم
أخذ احلام يد خالد ثم وضعتها علي وجهها لكي تمشي بها علي ملامح وجها " هتفهم كل حاجة لو ركزت في عيني وفي ملامحي الي اتغيرت يا خالد
بلع خالد ريقة وهو معلق نظرة عليها بدء يحتس وجهها
احلام: معقول يا خالد كل المدة الي كنت جمبي معرفتنيش 'من رحتي الي كانت بتفكرك بيها عيوني
جسمي أيدي حتي بعد الي حصل بنا كل ده مخلكش تشك لحظة أن ممكن اكون
قاطعها خالد بذهول 'مستحيل ازاي 'انتي فيكي منها بس بس مستحيل تكوني هيا
احلام: لا يا خالد انا هيا بصلي كويس وانت تتأكد
ظل خالد ينظر لعيناها بدقة "ثم حسس وجهها بقوة لكي يتأكد من احساسة
خالد:احلام
انفجرت احلام من اابكاء 'ايوة احلام احلام مراتك وحببتك "انا احلام يا خالد .........