اخر الروايات

رواية مجهول النسب الفصل العاشر 10 بقلم رشاد سيد

رواية مجهول النسب الفصل العاشر 10 بقلم رشاد سيد



روايه مجهول النسب
الحلقة 10
حنين بتحاول تتصل بمحمود ،

محمود مش بيرد ، كررت الاتصال مره واتنين وتلاته
وفي الأخر رد ...،

حنين بقلق : في ايه يا محمود !، كل ده ارن عليك ومتردش !؟ ..،
محمود بصوت متعب : معلش يا حبيبتي ،
حصل معايا مشاكل كتير ومعرفتش أرد عليكي ،
انا آسف ...،

حنين بقلق أكبر : مشاكل !! خير يا محمود ماتقلقنيش أكتر من كده احكيلي ، ومن ثم يحكي محمود لحنين كل شئ ...،

حنين : معلش يا حبيبي ، أزمة وهتعدي ،
أهم حاجة الفتره دي اتعاملو كويس مع دينا عشان حالتها ماتتعبش أكتر من كده ...،

محمود : مع إني متغاظ منها جدا علي ال عملتو ،
بس صعبت عليا جدا لما حصلها كده ،
حاسس ان قلبي بيتقطع وانا بشوفها ، دي أختي مهما كان وانا بحبها جدا ومكنتش اتمني ده كله يحصل ، بس ارجع في الأخر وأقول قدر الله وما شاء فعل ...،

حنين : الحمد لله يا حبيبي ، ان شاء الله كل حاجة ترجع لطبيعتها ...،

محمود بزعل : معلش يا حنين مش هعرف اجي اقابل عمي الفتره دي عشان الفرح وكده ، إن شاء الله الامور تتظبط معايا وهعمل كل ال اتفقنا عليه ...،

حنين بحب : ولا يهمك يا حبيبي ، اهم حاجة الأمور تبقي كويسه ..، محمود بهيام :
ربنا يخليكي ليا يا رب ويديمك في حياتي نعمة ...،

تستيقظ دينا من نومها وهي تصرخ فتذهب إليها علياء ومنة ووالدتها ....،

علياء محاولة تهدئة دينا : بس يا حبيبتي ،
اهدي كلنا جنبك ماتخافيش ...،

منة محاولة إضحاكها : يا سيدي ياسيدي علي الحنية ،
ومالو يا ستي مانتي اخر العنقود ، انما انا جيت فالنص عامله زي ال رقصت عالسلم ، لا الفوق سمعوني ولا ال تحت شافوني ، انا راضية بقضاءك يا رب ...،

فتضحك دينا رغما عنها بصوت خافت ...،

منة : الله علي الضحكة الجميلة دي ، والله ما في حاجة مستاهله دموعك ..،
ومن ثم تنظر علياء إلي والدتها التي تقف بجانب باب الغرفة وهي حزينه علي ابنتها بس مش عايزة تكلمها ، فتشاور علياء لها زي ما تكون بتقولها تعالي يا ماما طمنيها ...،

نادية بجمود : ألف سلامة عليكي يا دينا ...،
بمجرد ان تتكلم نادية تجهش دينا في البكاء فيرق قلب نادية علي حال ابنتها ....،

نادية بلطف : بس يا حبيبتي ما تعيطيش أنا مسامحاكي ومش زعلانة منك ، كلنا بشر وبنغلط ، وأبوكي كمان مش زعلان منك ، هو كان خايف عليكي ، انتي أهم حاجة تتعلمي من غلطك ، ماشي ...،
فتومئ دينا برأسها دليلا علي الموافقة

... بعد 6 شهور ....
علي الحمد لله قدر يتكلم بس بيمشي علي عكاز ..،

دينا خفت ورجعت لحياتها الطبيعية بس بقيت ملتزمة ومش بتكلم ولاد خالص وبقت أحسن بكتير من الأول ،

علياء خلفت ولد جميل جدا سمته رامي ،
وأهم حاجتين حصلو ودول هحكيهم بالتفصيل ..، »
أحمد صارح منة بحبه وقرر انهم يتخطبو السنة الجاية ..،

flash back ...،

أحمد شايف منة خارجة من بوابة الجامعة فبيجري عليها ...، أحمد : ازيك يا منة ..،

منة : الحمد لله يا أحمد ، خير في حاجة!؟ ..،

أحمد بتوتر : ممكن اتكلم معاكي شوية في الكافيه ال جنب الجامعة ..،

منة وقلبها يخفق بشده : معلش يا أحمد مش هقدر اتأخر ..، أحمد : هما 10 دقايق مش هاخد من وقتك كتير ...،

منة : ماشي ، اتفضل ..،
ومن ثم يذهبان الي الكافيه ...،

أحمد وبدون أي مقدمات:منة انا بحبك ..،

منة مصدومة ومكسوفة ومش عارفة ترد ..،

أحمد:انا آسف يا منة لو اتسرعت فيقطعه صوت منة وانا كمان بحبك ،

أحمد قلبه كان هيخرج من مكانه:خلاص انا عايز اتقدمك ...، منة خليها السنة الجاية ياحمد عشان عندنا شوية مشاكل في البيت ..،

أحمد:خلاص أهم حاجة ان اعترفتلك بحبي ،
وانا بحبك من زمان قوي علي فكره بس كنت بتكسف اقولك

..، منة : وانا كمان بحبك جدا .

تاني حاجة
« أسماء نجحت في 3 ثانوي بمجموع عالي ودخلت طب أسنان وصارحت ادهم بمشاعرها

..، flash back ..،

أسماء قاعده في اوضتها فرحانة جدا بعد ما النتيجة ظهرت وفجأة تليفونها يرن برقم غريب ...،

منة : ألو ، مين معايا ...،

أدهم : معقول مش عارفة صوتي ...،

منة بنرفزة : هتقول مين ولا أقفل السكة في وشك!! ..، أدهم مسرعا : انا أدهم يا أسماء ،
انا اهو استنيت بعد ما خلصتي امتحانات ، اولا مبروك علي النتيجة ، فرحتلك جدا ، ثانيا انتي قولتيلي انك هتردي عليا بعد ما تخلصي امتحانات ...،

أسماء مصدومة ومش عارفة ترد ،

أدهم : رحتي مني فين يا أسماء ،اسمااااء ...،

أسماء : ايه يابني طرمتني ، انا هنا أهو ....،

أدهم : هاه طب قولتي ايه !! ..،

أسماء بتحب أدهم بس مش عايزة تصارحه دلوقتي :
بص يا أدهم ، انا بصراحة معجبة بيك وبشخصيتك ،
بس اديني فرصة اتعرف عليك كويس الأول ، وبعدين أتأكد من مشاعري ناحيتك ، أصل انا بصراحة كنت بسترخمك جدا في الأول ، بعد كدا غيرت وجهة نظري فيك ...،

أدهم : وانا معاكي للأخر وبرضه بحبك وهثبتلك ده علي قد ما اقدر ، وعلي العموم مع السلامة دلوقتي يا أول حب في حياتي ...،

أسماء وهي في قمة الفرحة وقلبها هيخرج من مكانه:مع السلامة

نروح بقي لحنين ومحمود ..،
"عند حنين" ..،

حنين:بابا ، محمود عايز يجي يقابل حضرتك عشان عايزك في موضوع ..،

خالد:موضوع ايه يا حنين ال عايزني فيه؟! ..،

حنين بتوتر :م معرفش يابابا ،
هو قالي انه عايز يجي يقابل حضرتك ..،

خالد بخبث:يعني ماتعرفيش!!؟ ...،

حنين :وهعرف منين هو مقالش حاجة ،
بعد إذنك يا بابا ورايا مذاكره ...،

خالد:مذاكرة ايه يا بنتي ، احنا في الاجازة !! ..،

حنين:اه تصدق ، ماشي هروح اساعد ماما ...،

خالد :مالك يا بت مش علي بعضك ليه .!..،

حنين:أبدا يا بابا ، ..، خالد:ماشي هعديهالك المرادي ، خليه يجي يوم الخميس عشان أشوفه عايز ايه !؟ ...،

حنين:حاضر يابابا عن إذنك ...،

خالد : اتفضلي ...، "عند محمود" ...،

محمود : هاه يا بابا هنروح امتي نكلم أبو حنين عشان الفرح ..!

علي : مستعجل أوي يا ولا ، طالع لمين !! ...،

محمود :من شبه اباه فما ظلم ...،

علي : ماشي ياخويا شوف هنروح امتي ...،

محمود : هكلم حنين أخد منها معاد وأقولك ..،

علي : ماشي يابني ربنا يتمملك علي خير ..،

محمود بيكلم حنين في التليفون :ازيك يا روح قلبي ،
عامله ايه ، وحشتيني ، انا مضايق قوي عشان الاجازة مخلياني مش عارف اشوفك...،

حنين بخبث:قصدك ايه !!؟

محمود باستعباط : هاه ، لا أبدا ، بقولك ايه كلمتي عمي قولتيلي اني عايز اقابله ..،
حنين:اه ، هو مستغرب اوي، ومصر اني أعرف وانا قولتله ماعرفش ...،

محمود بخبث :بس انتي تعرفي انا عايز ايه ...،

حنين : بس بقي يا ولا بتكسف ..،

محمود :طب قالك اجي امتي ..،

حنين : قالي خليه يجي يوم الخميس الجاي ،
انا خايفه اوي احسن يرفض عشان احنا لسه في الكليه !...،

محمود : ان شاء الله خير ، ماتخافيش ،
طب انا هقفل بقي دلوقتي ، عايزة حاجة ..،

حنين : لا شكرا ...، ويأتي يوم الخميس ، ويذهب محمود ووالده فقط الي بيت حنين ،

علي ومحمود قاعدين في الصالون وبعدين يدخل خالد عليهم ...،

خالد : السلام عليكم ، منور يا حج علي ،

منور يا محمود ..،

علي : ده نورك يا حج ، ..،
محمود : ربنا يخليك يا عمي ..،

خالد : حنين قالتلي انك عايزني في موضوع ،

خير ان شاء الله ...، محمود:_____

يتبع...




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close