رواية عائلة سعيدة جدا الفصل الثاني 2 بقلم دودا حوده
#عائله سعيده جدا
#الحلقه الثانيه
#بقلم دوداا حوده
الام:انت بتقول اي يا شهاب
محمود :انت اتجننت صح
جودي :شهاب انت بتقول اي لا طبعا يا ماما الكلام مش ليكي بس اصل شهاب قصدوا اننا هنقفل البيت ده و نروح الفيلا فامش هيكون حد معاكي بس
محمود :لا والله اسمع يا شهاب البيت ده بيت امك بعد ابوك واحنا هنتنازل لامك للبيت كله
شهاب : هههههههههههه والبيه بقي هينازل بصفته اي
بسنت :العقود دي مزوره واحنا هنشوف محامي تاني يلا بينا ياجماعه بس هنرجع تاني
جودي :بلاش يا حبيبتي علشان هتلاقي الباب مش بيفتح معاكي هههههه وبعدين يا جماعه عمي لسه ميت وانتوا عمالبن تتكلموا في ورث
محمود :انا عارف ان كل التفكير ده من دماغك انتي يا شيطانه
شهاب :احفظ ادبك انا بقولك اهو متخلنيش اخد معاك موقف
بسنت :يلا بينا يا جماعه
الام :لا انا مش هخرج من هنا الا وانا ميته مفهوم
محمود :والله لترجعي تاني وهتشوفي
وفعلا كل واحد طلع يحضر شنتطه وهو عامل يعيط أنه خلاص هيسيب البيت اللي كبروا في واتربوا فيه وهما نازلين كانت قاعده جودي وجنبها بنتها ندي اول ما شافت الكل ماشي جريت ندي
ندي :انتي رايحه فين يا تيته
الام : مشوار يا حبيبتي
ندي :خديني معاكي
الام :هيجيلك وقريب اوي وخرجوا من البيت
شهاب راح قعد جمب جودي
شهاب :جودي انتي متاكده من المحامي ده لو اتعرف أن العقود مزوره مش هيحصل كويس
جودي :وانت مين قالك أن العقود مزوره
شهاب :يعني اي مش فاهمه
جودي :هقولك يا حبيبي
#فلاش باك #
جودي :الو ازيك يا متر
المحامي :مدام جودي ازي حضرتك عامله اي
جودي:تمام الحمد لله بقول لحضرتك انا كنت عند بابا امبارح وسمعته وهو بيقول ليك ان عمي عمر عايزك
المحامي :اه كان عايز يكتب الوصيه
جودي :اه وانا عارفه أن انا وبابا غالين عندك اوي
المحامي :اكيد طبعا عارف بس مش فاهم بتقولي كده ليه
جودي :عايزه اعرف الوصيه فيها اي
المحامي :اه بس دي اسرار عمله
جودي :وبابا اكبر عميل عندك والمرتب اللي بيدفعه ليك كل شهر غير الربع مليون اللي هاتخدهم مني مس قليلين
المحامي :اه إن كان كده تمام
جودي :, اه بس الربع مليون ده مش علشان هعرف الوصيه فيها اي
المحامي :, امال ليه مش فاهم
جودي :علشان هنعدل حاجه في الوصيه
المحامي :بس مينفعش اعدل في الوصيه
جودي :طيب بس نشوف هيكون فيها اي وبعدين نتكلم
#بقلم دوداا حوده#
المحامي :الو يا مدام جودي
جودي :الو ايوه يا متر مع حضرتك
المحامي :الوصيه اتكتبت وكلهم ليهم في كل حاجه المصنع ومكتب الحسابات وكل واحد ليه الفيلا بتاعته والبيت الكبير للكل والفلوس اللي في البنك للكل
جودي :انا عايزه الشركه الكبيره تكون باسم شهاب والبيت كمان
المحامي :تمام اوي بس كل ده بربع مليون جنيه
جودي :هعمل ليك اللي انت عايزه بس ارجوك أن ده يحصل
المحامي : تمام اوي واتصل المحامي امجد ب عبير سكرتيره عمر
امجد :الو ازيك يا عبير
عبير :الحمد لله تمام ازاي حضرتك يا متر
امجد :عايزك يا عبير بعد الشغل
عبير :حضرتك عارف ان ماما في المستشفي ويدوب يخلص شغلي وبروح ليها عالطول
امجد:اه منا عارف ونازل ادفع ليكي مصاريف العمليه
عبير :ده بجد ربنا يخليك بعد مش هنسي ليك الموضوع ده
امجد :تعالي بس ونتكلم وراحت عبير
عبير :ازاي حضرتك يا متر
المحامي :الحمد لله اقعدي يا عبير وطلع من الخازنه ٥٠الف جنيه هي مش مصاريف العمليه باين ٣٠الف
عبير :ايوه حضرتك
المحامي :دول ٥٠الف بس مش عارف انتي هترضي تخديهم ولا لا
عبير:اكيد هرجعهم والله ليك بس ماما تخف
المحامي :طيب تمام هتيجي بكره تخدي الفلوس دي بس بشرط
عبير :اه انا قولت كده برضه
المحامي :والله دي حاجه سهله اوي الورقتين دول هتمضي الحاج عليهم وهتخدي الفلوس دي وخدت الورق وبصت فيه
عبير :ينهار اسود لا طبعا مينفعش افرد استاذ عمر شافهم
المحامي :دي لعبتك انتي بقي
عبير :لا مش موافقه
المحامي :ياخساره شكلك كده عايزه مامتك تفضل تعبانه
عبير :انا ممكن اروح في داهيه
المحامي :داهيه ليه هو بيامن ليكي في كل حاجه حطيهم في وسط الورق وفضلت عبير تفكر ومشيت وهي قائله لا وراحت المستشفي
عبير :ها يا احمد ماما عامله اي
احمد :الدكتور بيقول لازم العمليه تتعمل عالطول
عبير :فضلت تفكر وأنهم كلهم اخوات واكيد شهاب هيكون أحق لانه ماسك الشركه ووافقت وفعلا مضاه
#بقلم دوداا حوده#
المحامي بيكلم جودي
جودي فرحتي بقي يا متر
المحامي :كله تمام خلاص هظبت انا بقي الوصيه
#رجوع #
شهاب :كل ده من غير ما تعرفني
جودي :حبيبي وانا وانت اي مش واحد
شهاب :ياريت من هنا ورايح اعرف كل حاجه وفي فيلا محمود راحت عبير تعزي
بسنت :عبير تعالي اتفضلي
عبير :البقاء لله انا عرفت أن حضرتكم هنا جيت أعزي
بسنت :اتفضلي تعالي ادخلي مامتك عامله اي
عبير :ماتت قبل الحاج بيوم
محمود :لا اله الا الله البقاء لله