اخر الروايات

رواية القلب وما يريد ارض الانتقام كاملة pdf - ماسة


رواية القلب وما يريد ارض الانتقام


رواية القلب وما يريد ارض الانتقاممن كتابات الكاتبة شروق الشمس الملقبة بالماسة
لتحميل رواية القلب وما يريد ارض الانتقام pdf 

لقراءة رواية القلب وما يريد ارض الانتقام


عن روايه القلب وما يريد ارض الانتقام

الحلقه الاولي :
دايما نسمع عن حكايات التار في الصعيد مع ان في حكايات تار في ارياف عاديه في محافظات تانيه
في قريه في محافظه القليوبيه .. من زمان كان في عيلتين بيقتلوا في بعض... عيله ولاد فارس وعيله ولاد علام.... العيلتين فضلوا سنين طويله وبعد محاولات كتيره وتدخل من كبار البلد وبلاد تانيه قدروا انهم يوقفوا سيل الدم ما بينهم.... بس برضه فضل ما بين العيلتين ضغينه وكره
بعد مرور سنين كتير
في قصر ولاد عالم ... كان شاب في التلاتين من عمره قاعد في مكتبه .. مشغول جدا .... قاعد علي الاب توب بتاعه بيشتغل..... االلي يبصله مم اول نظره يعرف انه طبعه صعب من ملامحه.... وانه جدي جدا..... الشاب ده بقي هو اللي هيبقي كبير عيله ولاد فارس المستقبلي...... دخل واحد مم رجالته المكتب وهو بينهج .... حاول ان يتكلم بس كلامه كان مفشكل مش عارف يجمع كلمتين علي بعض .... فشاوله يهدا وبعدين يتكلم ... الراجل بدأ يأخد نفسه وبعدين اتكلم
سليمان : الحق يا جسور بيه الحق ... اخوك
قام جسور من مكانه بسرعه
جسور : بلال!!!!! مهو مفيش غيره هنا عاصي مسافر ..... حصل ايه انطق
ابو جسور " جمال "وهو كبير عيله فارس متجوز اتنين الاولانيه ام جسور اسمها عزه وخلفت منه جسور وبلال وداليدا والتانيه اسمها صباح واتجوزها في نفس السنه اللي اتجوز منها عزه بس اتجوز عزه في اول السنه وصباح في اخرها
وخلف من صباح عاصي وحسناء
ولان عاصي كبير عن بلال في السن ومش متهور وبلال هو صاحب المصايب والحوادث والكوارث... من صغره وهو كده... المشكله انه يعمل المصيبه ويلبسها لاي حد تاني.... لانه جبان بيخاف يتحمل مسئوليه افعاله
سليمان : راح عند ولاد علام
الخوق... والقلق والفزع بدأوا يظهروا عليه
جسور : نعم ازاي
سليمان : نط من علي السور ودخل قصرهم وشويه سمعت صوت صوات مستناش جسور سليمان يتكلم كلمه واحده تاني لانه جري واخد السلالم جري حتي انه كان هيقع علي وشه.... ركب عربيته وهو عمال يفكر يا تري يا بلال عملت ايه
وصل جسور لقصر ولاد علام... بص للسور العالي
جسور : السور عالي... هحاول اطلع
حاول جسور يطلع اكتر من مره بس فشل..... فضحك سليمان ف جسور بصله باستغراب وغضب
اتنحنح سليمان وسكت خالص بعد ما لقي جسور بيبصله بصه وكأنه هيقتله
سليمان : لازم حد يشبكلك علشان تطلع
جسور : رغم ذكائك المحدود يا سليمان... بس عندك حق... بس لحظه لو كان كده... بلال طلع ازاي!!
سليمان بضحك : مهو انا اللي شبكتله ايديا علشان يعرف يطلع
جسور بابتسامه صفرا : لا والله
سليمان بضحك وانشكاح اه والله
ضربه جسور علي صدره ضربه قويه خلته يكح ... ورفع ايده علشان يخنقه
جسور : اعمل فيك ايه... اعمل فيك ايه قولي.... اخنقك. ... والله ما تستاهل الخنقه حتي
نزل ايده وقال بعصبيه : اخلص وشبكلي ايدك خليني اطلع اشوف المصيبه دي
وحط ودنه علي السور ملاقاش صوت خالص : شكلهم قتلوه
طلع جسور علي السور وبقي رجل برا ورجل جوه
جسور : والله وجه الزمن اللي جسور ينط من علي سور البيوت زي الحرااميه.. انا حتي حتي محصلتش حرامي غسيل وكل ده بسببك يا بلال الكلب... صبرك عليا بس
نزل جوا القصر ومشي شويه لغايه ما لقي اخوه المجنون اللي مطلع عينه واقف وستات ولاد علام عاملين دايره حواليه ومحاوطينه
قرب منهم وفي ثانيه واحده لقي نفسه جوه الدايره ازاي ميعرفش... بص لاخوه بشر وغيظ بيتوعدله لما يخرجوا من المصيبه دي بس.... فضل يبص حواليه يدور علي منفذ يخرج منه لغايه ما واحده من اللي واقفين اتكلموا
-
ايه المرار ده... دول بقوا اتنين من ولاد فارس... شويه شويه وهنلاقي ولاد فارس كلهم احتلوا القصر
ردت التانيه : طب حد ينادي لأبويا فوزي
الأولي : ابويا الحاج واسلام مسافرين
ردت التانيه : يبقي مفيش غيرها. . بروووووج يا بروووووووج
وفجأه بقي الكل في نفس واحد بينادوا علي بروج.... اربع بنات جم جري ورا بعض... بس تلاته منهم وقفوا بعيد عن الدايره... وواحده منهم قربت.... بروج كانت فتاه عاديه في جمالها... شكلها زي ملايين البنات... مهياش ملكه جمال يعني.... بس ليها عيون عامله زي عيون الغزال رغم ان نظرات عيونها زي نظرات الصقر. ... فضل جسور يبصلها كانت لابسه طرحه لافاها بطريقه عصريه بس في نفس الوقت محتشمه... عبايتها كانت بتجمع بين الاناقه والاحتشام في نفس الوقت... كانت متطرزه ببساطه وده زادها جمال... علي عكس اغلبيه البنات والستات اللي واقفين.... جسور فضل يبصلها باعجاب وحب... حبيبته اهي قدامه... مشفهاش غير مره واحده... مره واحده بس وياريتها كانت حقيقيه... دي كانت في صوره وكانت ساعتها في الثانويه العامه. ..وبعد كده مشفهاش تاني... من سنين حبها من حكايه شخص له عنها... كان في شخص مقرب منه ومنها بيحكيله تفاصيل حياتها... لغايه ما جسور لقي انه بيحبها... ازاي وليه ميعرفش.. بس اخبارها اتقطعت بعد كده لما الشخص ده غاب... خرجه من سرحانه صوت بروج لما بصتلهم
بروج : يا اهلا يا اهلا... عندنا ضيوف واحنا منعرفش... مش كنتوا تقولولنا كنا فرشنا الارض رمله
واحده وطت علي ودنها وكلمتها بس ساعتها حس جسور ان المتاعب الحقيقيه ابتدت لان اكيد اللي بتكلمها دي بتقولها عن هويتهم وهتبقي ليله ملهاش ملامح
شافها بتبتسم ابتسامه تشفي ورفعت حاجب واحد كأنها ناويلهم علي نيه
كانت بروج ناويه بصراحه كده تخلي سيرتهم علي كل لسان وفضيحتهم بجلاجل بس نظره بلال اخو جسور ناحيه التلت بنات اللي واقفين قاصده خلت بروج تغير رأيها... لانها عرفت ان بلال كان جاي يشوف واحده منهم... والتلاته اللي واقفين فيهم اتنين اخواتها وواحده بنت عمها ولو جدها عرف.... برقت ساعتها لما وصلت للنقطه دي لانها مش قادره توصل بخيالها جدها ممكن يعمل ايه... ففكرت بسرعه ازاي تلم الموقف ده
بروج : استاذ جسور... انت كنت واخد ميعاد من جدي... بس للاسف جدي جاله شغل مهم جدا فاضطر يسافر... وقالي ان اعتذرلك عن الميعاد
الكل في صدمه من كلامها حتي جسور... اللي بصلها وكأنه بيسألها هو فيه ايه... فراحت عنيها علي بلال... فجسور تلقائيا بص لبلال لقاه بيبص للتلت بنات... ففهم قصد بروج من اللي بتعمله... فشاولها برأسه بعلامه اه ان هو فهم يعني
جسور بصوت قوي : انا كمان كنت عايزه في شغل مهم... بس واضح ان الحج فوزي مش حاططنا في دماغه
بروج رفعت شفتها العلويه في علامه استنكار لوقاحته... هو مشكور انه كمل معاها خطتها بس دي وقاحه لما يتكلم عن جدها كدا
بروج بصوت عالي : عثماااااان يا عثمااان
جه عثمان الغفير جري
بروج : وصل البهاوات للباب
عثمان : هما جهم ازاي دول
بروج بغيظ: والله انت الغفير ومء عارفه هما جم ازاي... انا اللي هعرف... وصل الضيوف... وحسابنا بعدين
الستات بعدت عن طريقهم و جسور كان ماشي من قدام بروج
بروج بصوت واطي : استني
وقف جسور وبصلها باستغراب
بروج بقوه : خلي اخوك يبعد عننا ل ويمين الله لو عادها ما تعرفه طريق
جسور بثبات : مش هتقدري لا انتي ولا عيلتك بحالها
بروج بكل هدوء وثبات : وليه عيلتي انا بنت ب 100 راجل كفايه انا علشان انفذ اللي هقولهولك
جسور : مش هتقدري
بروج : هنشوف
جسور لبس نضارته ورفع دقنه : تمام هنشوف
*********************
يتبع... ايه رأيكوا ؟!

الحلقه التانيه :
شددت بروج تعليماتها ان محدش يجيب سيره لجدها ولا لإسلام ابن عمها لما يجوا
دورت علي البنات في كل الأوض ملقتهمش وهي فاضل اوضه اخيره مدورتش فيها اوضه تلا ( واحده من التلت بنات)
دخلت لاقيتهم التلاته اتنفضوا... وقفوا جنب بعض خايفين ومرعوبين. . مين ميخافش من نظرات بروج اللي عامله زي الصقر .... شاورت بروج لاختها منه ان هي تقرب ... منه قربت
بروج : اقفي جنبي
بوسي ( اخت بروج الصغيره عندها 18 سنه انما منه عندها 21 سنه ): يا سلام يأختي اشمعنا هي منا اختك برضه
تلا : الله الله ايوه بقي قولوا كده... انا واخويا علي ابن عمي. ومش بعيد يكون لعبه انتوا عاملينها عليا
بروج بزهق : تلااااااااااااابييييب
بوسي ضحكت فتلا ضربت برجليها الارض... مش ذنبها ان هي اتولدت باسم غريب..... مش ذنبها ان والدتها مكنش بعيش ليها بنات فبعض الخرافات اللي في الريف بتقول انك تسمي المولود باسم غريب ومختلف علشان يعيش.... فسمتها تلابيب.. بس هي من يوم ما بدأت توعي علي الدنيا وهي معترضه علي الاسم وخلت الكل يقولها يا تلا. . بس ساعات بيستفزوها باسمها الحقيقي
تلا : متقولوليش الاسم ده تاني... حرام عليكوا
بروج : ما انتي اللي استفزتيني بكلامك رغم انتي عارفه كويس انك مش بنت عمي وبس لا وبنت خالتي كمان يعني قريبتي من ناحيتين... وربنا يعلم ان مقامك ومعزتك في قلبي زي منه وبوسي
....
وانتي يا ست بوسي قولت لمنه تقف جنبي علشان انا عارفه ان منه ملتزمه وعمرها ما هتكلم شاب.... فها قولولي مين يا حلويين اللي كان الواد ده جايلها
بوسي : طب سلام انا بقي جامبول يناديني
مسكتها بروج من شعرها
بروج: لا سلام ايه مفيش واحده فيكوا هتمشي غير لما اعرف الواد ده كان جاي لمين....
بوسي بوجع : شعري يا مفتريه
بروج : عملالي شعرك قطتين يا نوغه.... وبعدين اصلا بيبقي باين من الحجاب القطتين بتوعك دول وبيبقي شكلك زي النيله
بوسي : بعملهم في البيت بس والله.... عااااا... يا فتكتات سيبي شعراااااااي .... والله لأقول لجدي ان انتي ضربتيني
بروج ضغطت علي اسنانها بغيظ : مش هسيبك الا لما تقوليلي الواد ده كان جايلك
بوسي : انا راضيه ذمتك اسيب جامبول وبص للواد المسلوع ده... والله ما اعرفه حتي... جته مصيبه تأخده
بروج سابتها وبصت لتلا : تلابيب
تلا : يوووه
بروج : ماشي يا ستي... تلا... الواد ده تعرفيه
شاورت تلا برأسها اه وهي باصه للارض
بروج : كان جايلك ؟!
شاورت برضه بأه
كانت بروج علي اخرها... بس مش من عاده بروج العصبيه خالص من عادتها انها بتاخد الأمور ببرود
بروج بهدوء : انتي عارفه انك عملتي حاجه غلط صح
تلا : لأ
بروج : لا ازاي ؟!
تلا : احنا بنحب بعض فين الغلط في كده
بروج : انتي مش شايفه انك بتعملي حاجه غلط تمام اوي... تقدري تكلميه قدام اهلك
تلا: لا طبعاً انتي عيزاهم يقتلوني
بروج : يبقي بتعملي حاجه غلط ولا لأ.. ليه يقي علشان لو بتعملي حاجه صح مش هتتكسفي تعمليها قدام اهلك
جت نعسه الخدامه
نعسه : ستي يا ستي
بروج : يادي النيله يا خالتي نعسه قولتلك انك قد امي مينفعش تقوليلي يا ستي دي... ناديني باسمي لو سمحتي
نعسه : خلاص يا بروج... عدي اخوكي شوفته داخل من بوابه القصر وعفاريت الدنيا بتطننط حواليه
منه وبوسي جريوا علي تحت يشوفوا اخوهم.... بروج قبل ما تخرج من اوضه تلا حذرتها انها تكلم او تقابل بلال تاني
نزلت لاقت عدي شايل شنطته علي كتفه وعدي اخواتها حتي مرديش يسلم عليهم وعداها هي كمان وشاولهم وهو طالع السلم
عدي : متفكروش اني هعقد هنا علي طول... انا جيت علشان جدي قالي مفيش راجل في البيت اول ما يجي هو او اسلام همشي من البلد اللي تولع دي
فضلوا البنات يبصوله باستغراب
بوسي : اخوكوا الكبير اتجنن
بروج حطت ايديها علي وش بوسي
بروج : جن لما يهفك يا شيخه
مالت منه علي بروج : تفتكري شاف حد من عيلتها ؟!
بروج : ممكن وممكن لأ..... هو اصلا‘ مبيحبش يجي البلد من وقت الحادثه
بوسي : حادثه ايه ها حادثه ايه ؟!
قلعت بروج جزمتها : امشي غوري
جريت بوسي بسرعه وهي بتضحك
*********************************
زقه جسور جوه اوضته وكتف دراعته
جسور : احكيلي بقي كنت بتهبب ايه هناك... واحد زيك جبان ملهوش لازمه كان هيجدد حرب بين عيلتين تاني... ليه ؟!
بلال بخوف : مكنتش اعرف ان حد هيشوفني والله
عاد جسور سؤاله بصوت زلزل البيت : روحت ليه ؟!
بلال بتوتر : علشان اشوفها
جسور : اختها ؟!
بلال : لأ... بنت عمها
جسور : تلابيب ؟!
بلال باستغراب : عرفت اسمها أزاي ؟
جسور : انا اعرف عن العيله دي اكتر ما اي حد يعرف... وبقولك اهو تنسي البت دي خالص.... تنساها... تن سا ها
وكان جسور بيأكد علي كل حرف
بلال : بس بس.. بس انا بحبها
جسور بزهق : حب ايه بالله عليك... لو كنت بتحبها كنت اتقدمت لجدها... بس انت مبتحبهاش... لو كنت بتحبها مكنتش غامرت بسمعتها وروحتلها بيتها... وخليت سيرتها علي كل لسان... انت مبتحبهاش فاهمني ؟!
بلال: بتتكلم ان اتقدملها كده عادي.... ده العيلتين مبيقبلوش بعض... انا لو روحت اتقدم جدها هيقتلني
جسور : حاولت مجرد محاوله
بلال : لأ
جسور : يبقي تسكت... علشان انت جبان... والجبن والخوف مبيجتمعوش مع الحب تمام فاقفلي علي الموضوع ده... بدل ما اضرب راسك في اي حيطه اكسرهالك واخلص منك... تمام
بلال : تمام
**********************************
جه وقت الغدا وبروج بعتت نعسه علشان تقول لعدي ان الاكل جهز... بس نعسه رجعت وهي مضايقه
بروج : قالك ايه ؟!
نعسه : زهق عليا وقالي مش عايز اطفح واللي هيدخلي الاوضه تاني هكسر رقبته... يرضيكي يا بنتي يقولي كده وهو من دور عيالي
بروج : معلشي يا خالتي... هو مش من عادته ان يزهق بس لما يهزأ محدش بيعرف يتكلم معاه خالص
اتدخلت منه في الكلام
منه بقصد : الا..
فهمت بروج قصدها : الا رزه
رزه دي بقي جدتهم هي اسمها الحقيقي فيروز بس الكل بيدلعها يقولها يا روزه.... الكل بيحبها لانها طيبه وبتحب الكل وخصوصاً عدي
بروج بابتسامه فرح : هروحلها.
منه : بس حاسبي لماما تصحي... اول لما تسمع صوت خطوات بتصحي... وانتي لازما تعدي من قدام اوضتها... ولو صحيت هتسألك مليون سؤال لغايه ما تنسي انتي كنتي راحه ليه
بروج : ربنا يستر
راحت بروج المبني التاني من القصر ومشيت بشويش من قدام اوضه رقيه امها ... عدت من قدام اوضه امها بنجاح.... اتنهدت براحه ومسكت اوكره اوضه جدتها علشان تفتحها عملت صوت عالي .... ضربت رأسها
بروج : يا مري يا مري
فتحت امها باب اوضتها
بروج : يا لهوووي شافتني شافتني
رقيه : بتعملي ايه عندك
بروج : ماماتي الجميله الحلوه العسل ازيك عامله ايه كويسه
رفعت رقيه حاجبها بملل : اخلصي ... جايه ليه
بروج : علشان انده لرزه تيجي تتغدي
رقيه : انتي عارفه ان لما جدك مبيبقاش هنا مبتنزلش تأكل وبتأكل في اوضتها ... فهاتي حجه غيرها
لوت بروج بوظها لان امها فقستها فقررت تقولها الحقيقه
بروج : بصراحه عدي جه.
رقيه بفرحه : حبيب قلبي جه... معداش علي اوضتي ليه الزباله
بروج : شكله شاف حد من عيلتها... جاي ومش طايق حد.... ومحدش بيعرف يتكلم معاه في حالته دي غير رزه.
رقيه : طب خشي قوليلها مستنيه ايه .... بسرررعه
بروج : ما أنتي اللي عطلتيني.. الله
دخلت بروج لجدتها اللي كانت نايمه علي سريرها.. ابتسمتها بحب وهي بتتأمل ملامح وشها... دايما كانت بتفرح لما يقولولها انتي شبه جدتك.. هزتها براحه
بروج : جدتي جدتي ... رزه
فيروز وهي مغمضه عنيها : صاحيه يا قلب رزه
بروج بصوت واطي : عدي هنا
فيروز : عرفت يا بنت بدر.. ما انتي وامك صوتكوا كان جايب لأخر الشارع... وجايه تتكلمي بصوت واطي دلوقتي ده علي اساس انك مش عايزه تصحيني ياختي
ضحكت بروج : مكنتش اقصد علي فكره اني اتكلم بصوت عالي مأخدتش بالي والله... ومش هتكلم كتير انتي عارفه مهمتك. ايه
قامت رزه وقعدت علي السرير
رزه : دايما تعابين قلبي يا ولاد بدر... زي ما ابوكوا كان ولسه تاعبني
بروج بابتسامه حزينه : تاعب قلبنا كلنا والله.
راحت فيروز لعدي وفعلا زي ما الكل اتوقع نزل معاها... بعد الاكل
....
فضلت بوسي لاحقه تلا
اديرت تلا وقالت بزهق : ايييييييييه
بوسي : عايزه اعرف ايه حكايه عدي وحادثه ايه دي ؟
تلا : وهستفاد ايه بقي لما اقولك
بوسي : يبقي ليكي عندي خدمه
تلا : تمام تعالي ندخل الاوضه علشان محدش يسمعنا
دخلوا اوضه تلا
قعدت بوسي علي السرير وربعت رجليها
بوسي : ها ؟!
تلا : اسمعي يا ستي

تقييم رواية القلب وما يريد ارض الانتقام

يمكنني تقيم رواية القلب وما يريد ارض الانتقام
ب 9 درجات من10


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close